Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 17 november 2014

Ruggiga hälsotips :)

Fortsätter att dela med mig av hur vi bättre kan stå ut med denna årstid - som somliga gillar - men inte  alla - och till denna skaran hör nog jag, är jag nog rädd tyvärr :/ 

För att JAG ska överleva denna årstid försöker jag att vara ute så mycket jag bara kan - trots att det tar emot att bylta på mig så mysche kläder :/ 
Helst vill jag nog gå ut barfota och barbent - gillar nog inte att stänga in mig i alla dessa kläder :/ 
Visste ni att vi kan få D-vitaminbrist av att stänga in oss i för mycket kläder :O och denna årstid är det ju bara ansiktet som vi utsätter för denna väderlek - annars är vi ju instängda i alla våra kläder :/
Tänk då på alla med sjalar runt hela ansiktet, från andra länder - det ÄR faktiskt väldigt vanligt att dessa får just D-vitaminbrist :/

Mörkgrönt bladgrönt: Grönkål, svartkål osv är bra för just D-vitamin - och naturligtvis linfröolja, makrill och andra feta fiskar :)

Men - jag njuter av gott värmande te - som jag har ingefära i (färskt riven - eller nå'n tsk torkad :)
Yogiteerna blir så goda - får en extra styrka med den underbara ingefäran :)
Finns ju även citron / ingefärste - men JAG gillar mer ingefärssmak jag, hm :)
Friggs har goda teer - annars är ju Yogi bäst - eller rött / grönt te . . . 
Det svarta teet är tyvärr inte lika nyttigt - och enligt mig, inte heller lika gott :O)

Se'n är det ju mustiga soppor och grytor som gäller :)
Eller råkostsallad på morot, rödbeta osv med örtsalt och ingefära i - med god olja över :)
Hotta kryddor värmer ju oss också invärtes - samt våra frusna själar :)

Själv kommer jag att testa att gå på kuratorssamtal under några gånger - se vad det ger. 
Men - dom är ju så härliga där på Manpower Hälsopartner, så jag tror nog att det kommer att bli bara så bra :) 
Tar även en o annan chokladbit - en suverän humörhöjare - lovar er :)

Väntar även på mitt "galna lurviga barnbarn" - (även hon en så gosig humörhöjare - fast inte under dom tidiga mornarna) - som ska sova här medan den där husse jobbar - Då är det bara att klä på sig för en kort kiss o rastningsrunda - se'n kryper vi (eller jag iaf ner i sköna sängen) på spikisarna o tennisbollarna o Healingkoden - och vovsan på sitt täcke med rosa pläden över sig (ibland med lilla huvudet på sin röda kudde med form av ett hjärta :)
Husse hämtar henne någon gång efter halv 6 imorgon - se'n bär det av hem till katterna, för att fortsätta skönhetssömnen :) Samma upprepning tisdagnatten till onsdagsmorgon :)

Och - trots att jag varit hos tandhygienisten - har det slunkit in en liten chokladboll ikväll - när en av mina härliga väninnor var här :)

Värmande kraamis så länge - och var rädda om er ni alla härliga o fina,
:D

2 kommentarer:

  1. Så sant att man måste se till att få tillräckligt med vitaminer genom kosten nu när solen lyser med sin frånvaro. Samtal med kurator är nog jättebra - såvida det är en person som personkemin passar ihop med :) Det lättar tillvaron när man får vädra sina problem och hur man känner sig med någon utomstående. Har varit på samtal några gånger under en period - som ett led i undersökningarna för sjukpensionen - och redan det gav mig massor av insikter och styrka att gå vidare! Ältar inte numera oförrätter så som jag gjorde innan. Jag kräver inte saker av folk som dom inte är villiga att ge utan accepterar fakta. Och försöker leva mitt eget liv utan att kräva att andra ska ha likadana vanor eller annat utan kan acceptera dom som dom är. Önskar dig Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  2. Ja så är det :) Denna årstid när solen håller sig på avstånd och allt det gröna färska har gått i ide - Då är det bara så viktigt att äta näringsmaxat ändå - och då pratar vi om det bladgröna: Grönkål och kusinerna plus massor av rotfrukter - nyttiga smaskiga soppor på mustig buljong osv - Då grejar vi även den här årstiden, utan att dra på oss flunsor och bascilusker osv :O)
    Mixad grönkål i smoothisar osv är lika med flytande solljus - så drick - ät och håll dig frisk o stark :)
    Men - glöm inte - att Ett Gott Skratt förlänger ju också livet - och stärker immunförsvaret dä' mä :)
    Ja, jag ser faktiskt fram emot besöket hos kuratorn - få se vad hon har för vÄrktyg att hjälpa mig med, spännande, för nu är det ju sjukvården det gäller :O
    Jo, håller bara mä' dig - inte går det att kräva att andra ska leva det liv som passar mig - trots att jag ju veet att dom flesta skulle ju faktiskt må så pass mycket bättre då - men DET får dom upptäcka själv :)
    Men - liiite "yrkesskad" är jag ju förstås - har liiite svårt att inte tipsa "o lägga mig i" ler stort :O)
    En till vovsanatt - se'n har jag en riktig "hundig" vovsa-vecka måndag o tisdag fm och onsdag em - tog "ledigt" torsdag em för då måste jag fixa till att min goa galna väninna kommer på fredag (med gubben o allt) + alla änglatjejerna - så kuuuul :P. . . då allt är färdigfixat o klart iaf, mycket att fixa innan . . . :/
    Kanske "gubben" kan hjälpa mig med nå't som ska fixas (persienner osv) i tysthet förstås, för hon ska ju jobba lite hon :) Ska försöka stänga in henne i sovrummet denna gången (enda rummet med dörr här "förutom toan förstås)
    Önskar även DIG all lycka, kärlek och kraft under din "favoritårstid" då det är lite kyligare o "bitigare" :)
    Värmande kraamis med hälsa, ljus o allt bäst,
    :D

    SvaraRadera