Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

torsdag 13 november 2014

Bostande kost - för höst o vinter :)

Ja, nu är hösten här - och snön har försökt att göra entré, men inte lyckats riktigt - det är bara slask och regn som är kvar . . .
Och - för att inte deppa ihop totalt nu under denna årstid, så bör vi vara ute så mycket vi bara kan ändå - och då helst då i dags"ljuset", som ju inte är så där värst lysande just nu, tyvärr :/
Ett till redskap är att tänka på att få i oss D-vitaminrik kost (som i grönkål, annat mörkt bladgrönt, broccoli osv) - gör smoothisar av dom - eller ha i detta fantastiska gröna i soppor, grytor och omeletter osv, bara fantasin begränsar dig :) . . . men färskt är ju bäst, så mixa dom till smoothisar osv - också :)
Redskap nr 2 är att juica rotfrukter och frukt tillsammans med färsk ingefära och hotta kryddor :) Det går direkt in på cellnivå - tar död på bascillusker o virus - stärker oss så in i "norden :)
Redskap nr 3 är att tänka rödbetor och lingon när det gäller att juica - Biotta har helt suveräna rödbets- o lingonjuicer, bara såå nyttiga - mjölksyrade rödbetor är det i dom juicerna också, 
bara så effektivt :) 

Men - med liiite mer arbete osv - får du lön för mödan att juica även själv, blir ju bra mycket billigare :)

Går ju bra att variera dessa juicer: 
Juica själv: 3-4 rödbetor, 2 morötter, ett par nävar broccoli, 2 äpplen, 1-2 cm färsk ingefära/ gurkmeja o nå'n bit vitlök - är du hemma och får i dig massor av näringsrika enzymer, som raskt transporterar sig in i cellerna :) "Skräpet" tar du reda på till sallader o soppor/grytor osv, så gott så - men försök att ta reda på "skräpet" av rotfrukterna innan du juicar  ned äpplena - Då går detta bättre att ta tillvara vid annat tillfälle - Och FRYS IN vet jag, no' problems at all (inga problem alls) . . .

Recept på hot värmande soppa: 2 port.
2-3 morötter
1-2 rödbetor
2 gula lökar
1 röd eller gul paprika
vitlök efter eget tycke o smak
färsk ingefära efter tycke o smak
några nävar fryst broccoli/ grönkål / spenat eller liknande (eller blanda efter eget tycke)
2 tärningar bra buljong (grönsaks- el. hönsbuljong- eller 1 av var för mustigare smak) 
5 dl bra vatten till en tärning buljong ungefär . . .
Det går jättebra att tillsätta även quornfärs, tonfisk, kyckling eller lax i denna soppa :)
Testa och variera - bara fantasin sätter gränser :)

Värmande kraamis och lycka till ni alla fina med hälsan och humöret nu i ruggiga vädret, 
:D

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att jag bor högre upp i landet än du :) Här hade vi -8,9 grader i morse och det är fortfarande frost på marken! Luften är så frisk och fräsch så man bara njuter av att vara ute :D Har varit ute nästan tre timmar idag och nu kopplar jag av en stund vid datorn innan jag fortsätter med annat. Hängde ut sängkläderna på tvättlinan på balkongen i morse innan jag gick ut och slängde dom smutsiga lakanen i tvättkorgen. Nu har jag renbäddat och sängen är klar tills det blir dags att sova. Vädringsluckan är naturligtvis vidöppen för att det ska vara lagom kyligt ikväll vid sänggåendet! Hoppas ni också får en RIKTIG vinter och inte bara slask...
    Kram från Gränsen

    SvaraRadera
  2. Så bra att DU njuter av kylan, som jag inte heller kommer att njuta av senare, tyvärr :/
    Men det vet du ju redan - så jag flyttar nog inte högre upp jag - räcker att jag bott i Hälsingland, både södra delen o i mellersta (runt Järvsö). MINUS 34 gr där vid ett julbesök i stugan var inte skönt - trots sagolik vy över älven :/
    Själv har jag varit ute i grådiset med luvan över huvet i dryga 2 timmar - måste ju komma ut. Spelar ingen roll se'n när kylan kommer, för då får jag ju svårare med andningen, värken ökar - men jag går ju ändå ut - klädd som en månmänniska förstås :O
    Bjuder på lite värmande soppa - prova - så energigivande och gott :)
    Kraamis på dig från mig, som också har vädringsluckan öppen under nätterna,
    :D

    SvaraRadera