Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

torsdag 13 juni 2013

Njut av sommarens skörd :)

Den svenska sommaren i ett nötskal - eller? 
Sommaren är kort - det mesta regnar bort 
(Tomas Ledins dänga) :)
Men jag njuter ändå jag - bara älskar sommaren :)

Ut i regnet idag - paraply och bra jacka - mina bara fossingar blev dyngsura i foppatofflorna - men va' gör fäl dä om hundra år . . .  :)
Vattnet bara rann utmed gatorna - men jösses vad det luktade fräscht överallt :)
Imorgon ska jag ut och skörda lite mer kirskål i mitt "kirskålsland" - då får det inte regna :)
Och så kommer vovvsan imorgon bitti (tidigt: ca halv 6 till 2) - och då är det bäst om det är bättre väder . . . 
Men - värmen gillar hon ju absolut inte - då får jag draaa henne runt - då vill hon inte gå :/

Jag ser också fram att kunna erbjuda mina gamla kunder sommarpriser, så dom kommer igång igen :)
Det ÄR ju bara sommar en gång om året - så då firar vi med allt, eller hur :)

Jag ÄR bara en vår- och sommarmänniska - då lever jag - då trivs jag :)
Sena hösten och vintern har jag helt tappat intresset och "vill ha känslan" för - inget alls för mig :/ Iaf utomhusintresse . . .
Jag skördar ju mitt gröna på våren / sommaren - och svampplockarna på hösten . . .
Men - grönkålen skördas ju på hösten, så det är ett plus för den kalla årstiden :)
(men under vintern växer inget grönt - men, brysselkål / grönkål går att skörda under vintertid) 
Svamp - tycker jag om - men jag (eller min kropp rättare sagt) klarar inte av att plocka den, tyvärr :/

Bär osv - är också gott - men det mesta som tillagas av bären, ska ju sötas med socker, så det går bort hos mig - finns inget socker här hos mig . . .

Men - bären är ju även utmärkta i mina smoothisar, som jag kommer att fortsätta med - för evigt, så visst tycker jag om bär - osockrade!!!
Socker får jag i mig ändå, genom glassen och chokladen mmm :) (måste jag få när det är sommar ju)
Men - numera är smoothisarna mera gröna än de var i början (halva kannan med det gröna ungefär) kanske en nektarin, en halv banan . . . eller: lite jordgubbar och en halv banan . . . eller svarta vinbär och en halv banan, ska det va' grönt så ska dä' - de bara ÄR så goda och kraftgivande :)

Nu under sommaren, kollar jag runt på allt det härligt gröna - och undrar om det är ätbart - folk tror nog att jag är en liiiiten aning knäpp - kanske jag ÄR . . . MEN, jag är hellre en aning hälsosamt knäpp - och behåller den här kraften som mitt "nya" liv har gett mig - 

Jag ÄR bara så djupt tacksam :)
Jag vill fortsätta att orka njuta och må bäst, för det är jag värd . . .

Tycker jag i min plaskiga men somriga Vik

:D

5 kommentarer:

  1. Ja, se där - så olika vi kan vara i olika saker. Jag gillar lite mer kyla och bara ÄLSKAR hösten med sina stormar, regn och mörker - även om jag också tycker att det gärna får vara en varm tid före det *ler* Här regnar det nu men det går väl över så småningom det också - hoppas jag! Jo, lite socker får vi i oss även om vi inte tillsätter det i födan. Men visst är det bäst om vi försöker undanhålla oss det så gott det går! Hoppas det blir sommar igen hos oss båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen denna "olikhet" vet vi ju om, hi hi :)
      Fly och du tycker lika om årstiderna. Flåsar redan o husse har installerat en fläkt vid hennes bur i bilen :)
      Regnat här också, men nu verkar solen vinna över regnet, gillar jag :)
      Om det raffinerade vita sockret skulle ha uppfunnits idag, skulle det ha klassats som en drog, ett gift!
      Ställer till så mycket ohälsa och nedbrytning av oss o våra kroppar, på alla nivåer - ingen nytta alls alltså !!
      Så - inget socker i dom stuvade makaronerna, slut med det - för en bättre folkhälsa :)
      En skön grön hälsosam sommar önskar jag dig o er alla,
      :D

      Radera
  2. Finns det verkligen någon som tillsätter socker i stuvade makaroner???? Har aldrig hört sånt tidigare :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst!!!! I Hälsingland, där jag är uppvuxen, var o är det väldigt vanligt (kanske var det vanligare - då)
      Salt, vitpeppar och så lite socker . . .
      Även när blodpuddingen blev "stuvad" med mjölk, så tillsattes socker!???? Så var dä' - då iaf . . .
      "Pärgröten" (potismos med vitt mjöl i) sockrades.
      Nä, bort med det vita mjölet och socker osv, då höjer vi folkhälsan ska du se :)
      Strålande sol här, hoppas på det hos dig mä' :)
      :D

      Radera
  3. Ja, se där - alltid lär man sig något nytt *ler* Vitpeppar i stuvade makaroner förstår jag mycket väl men inte socker :O Nu har jag visserligen inte ätit stuvade makaroner på väldigt länge - troligen över tio år sedan :D Och till blodmat har jag aldrig blandat in mjölk - inte ens som dryck *urk* Men smaken är väl olika kan jag tänka mig! :)

    SvaraRadera