Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

fredag 28 juni 2013

Friskare ny generation :)

Så här - på en fredag igen - inför en helg i slutet av juni - sitter jag och funderar litegrann - igen :)
Jag funderar och grunnar på hur folk tänker osv . . .
Jag vill börja med att inflika - att jag är medveten om att dessa sjukdomar som jag kommer att nämna här osv, kan uppkomma ändå, trots att vi försöker o försöker - men blir ändå drabbade av detta jobbiga och kostsamma.
Men - det är ju bra om vi inte "serverar" dessa sjukdomar på en silverbricka, eller hur :)

När jag är på affären och handlar min härligt energigivande mat, som nu mest är raw och väldigt grön - och se'n står i kön i kassan . . .
Då ser jag att folk kollar in mina köp - och då kollar jag också - på mina val av varor alltså - och se'n kollar jag lite nonchalant vad som finns i dom andra korgarna / vagnarna . . .
Om det är varor i en vagn, brukar den nästan alltid vara sprängfylld med Cola, chips, godis och falukorv o strips / snabbmakaroner och PULVERMOOOS - och för att inte tala om alla jättesöta frukostflingor! :/

Hur tänker folk egentligen??!!! Inte undra på att det vi kallar för vällevnadssjukdomar ökar (diabetes, hjärta- kärl, allergier, astma - och fetma, i bästa fall någon övervikt???!!!
Det är inte vällevnadssjukdomar det rör sig om - Det är livsvalsfel (Aare Waerland) som försurar våra kroppar och gör oss sjuka!
Förr var det kanske 1 elev på kanske 2 klasser, som var allergisk eller hade diabetes typ 1 . . .
Numera är det ovanligt om eleverna inte har nå't av dessa symtom (orsaker till sjukdom) !!!
Vad beror då detta på? 
Jo, dom stackars barnen får nästan Cola med modersmjölken!!!
Jag mötte en entuastisk farmor, som skulle få besök av sina barnbarn - hon hade köpt Trocadero och hade bakat gott till fika osv . . . Det riktigt lyste om henne av att få pyssla om dom :)

När jag satt och smaskade på mina nyinköpta jordgubbar vid macken - satt det en barnfamilj vid det andra bordet - Dom mumsade på skräpmat och sköljde ner det med . . . just dä' - Cola - även lilla sonen på ca 2 år  kanske han var . . . Jag tror att det var en vanligt förekommande vana hos dom - syntes på den lilla grabbens bleka hy - ögonen lyste ju upp av det feta o salta förstås . . .

Kanske inte så konstigt att barn och ungdomar får fel hjärnsignaler i dagens samhälle - kanske :/
Jag tänker på en grabb, som brukar cykla, ibland ensam och ibland med kompisar - på min väg upp till affären . . . Han säger HEJ och  glor så väldigt på mig, bara stannar och glor - med tomma ögon . . ..
Igår så frågade jag honom vad han höll på med (trots att han bara kanske är ca 9 år) . . . Inget svar . . .  Men då sa jag: att om han inte slutade med dom där dumheterna osv, så ville jag prata med hans föräldrar, för dom kan inte, varken ha uppfostrat honom - eller givit honom bra mat, som ju barn och ungdomar så väl behöver . . .

Tänker inte föräldrarna på att barnen behöver känna att vi bryr oss - både med närhet o kärlek - men även med sund mat? 
Se'n kan dom få Cola osv ibland - för ibland kan vi äta - allt - men inte varje dag!
Barnen mår bäst av att släcka törsten med bra vatten och att äta minimorötter osv som snacks istället för all den sockerspäckade och fettdrypande (transfettrika) osv maten /snacksen dom väljer nu!!!
Då slår vi ett slag för folkhälsan och får bort livsföringsfelen / vällevnadssjukdomarna, som ju startar redan i barnaåren - och som bara brer ut sig mer och mer!!! 
Stopp!!! säger jag till alla vuxna! Minska på inköpen av skräpmaten, så får vi en friskare ny generation :)

Måste Colan, sött o salt - och transfetterna flöda, för att vi ska få sommarglädje?
Var ett föredöme för dom unga - visa vägen :)
Ta en jordgubbe istället - vet ja' - som du även kan ha mager kvarg som du mixar med linfröolja osv till (glass o grädde  ibland)  :)

Själv är jag ju förstås svag för choklad och glass, hm :)

Hälsokramis från Viken
:D

4 kommentarer:

  1. Hmmmm.. Ja, erkänner - en och annan "skräpmåltid" har nog slunkit ner även i min mage under årens lopp, även om jag inte har fått något sådant som barn. Vi hade inga butiker på över 10 km:s håll. Vi levde av det som djuren och jorden gav, men visst saltades maten. Fanns ju inga kylskåp eller frysar - inget el överhuvudtaget. Så för att slaktråvarorna skulle hålla sig så saltade man! Fanns inga pengar heller för att köpa något extra för. Kan väl inte påstå att det fodret var det bästa ändå. Inga frukter eller grönsaker. Men mina föräldrar gjorde nog det bästa dom kunde då! Den lilla jordplätten som fanns behövdes för potatis och djurfoder. Det som gjorde att hela familjen skulle överleva! Och nog vet jag att under stressen under arbetsåren med småbarn och ont om tid blev det också en hel del "förenklad" matlagning flera gånger. Men var och en väljer ju själv hur dom vill leva och jag skulle väl inte "hoppa på" någon för detta. Det är bra att du funnit ett sätt som passar dig och som du känner att du mår bra av. Men skuldbeläggning funkar sällan så att folk förändrar sina vanor till det bättre! Hoppas alla hittar bästa sätten för sig själv och sin familj och mår bättre i fortsättningen! Ha en riktigt skön helg! KRAM från Gränsen

    SvaraRadera
  2. Jag är ledsen om nå'n (du?) känner att jag kommer med skuldbeläggning och pekpinnar :/
    För det var inte min mening alls dä' :/
    Och - jag går INTE och kollar vad andra köper - bara när nå'n kollar in vad JAG har i min korg :)
    Men - du veet väl att jag brinner för en bättre folkhälsa - bara för att alla ska må bäst :)
    Och - att DU gör ditt allra bästa, vet vi båda två :)
    Och - hur levnadsförhållandena var förr, går ju inte att jämföra med hur det är idag - då vi är mera upplysta osv :)
    Jag är uppväxt på blodplättar/- pudding, potatismos, köttkorv och makaroner osv (stuvade mä) snålt med grönt . . . trots att min farfar var trädgårdsmästare med spenat osv :)
    Förenklad matlagning har vi nog alla haft - under en fattig perios levde jag på köpta raggmunkar o snabbmakaroner - men om jag känner dig så bra som jag tror - så har du alltid lagat potatis o rejält för det mesta - trots tids- o pengabrist :)
    Våra kroppar är inte gjorda för pulvermos osv, med alla försurande E-ämnen och tillsatser . . . Och alla dessa tillsatser fanns inte förr, så är det - maten var bättre då :)
    Vi måste tillbaka till enkelheten - äta det som finns nära - och då inte förakta det vi kallar ogräs, med sin enorma näring och enzymer, som vi så väl behöver :)
    Kram på dig och fortsätt att må bäst, för du är på rätt väg :)
    :D

    SvaraRadera
  3. Nej, snälla Vännen. Jag blev inte ledsen och tog inte illa upp. Jag menade det lite allmänt, men ser nu när jag läste min kommentar (igen) att den kan misstolkas :/ Pulvermos har aldrig tillhört varken mina egna eller mina barns favoriträtter så det har man bara tillsatt någon gång när moset blev för löst av någon anledning *ler* Numera behövs det inte :D Korv däremot tillhörde absolut till "ungarnas" favoriter och var snabb mat att tillaga så det har nog slunkit ner en hel del :( Men det är inte lönt att skuldbelägga sig själv för fel man gjort tidigare. Vi kan bara ändra oss från och med nu och för framtiden! Önskar dig lycka till med allt i ditt liv. Själv ska jag besöka centrala staden och gå runt på 1800-tals marknad :D Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att du tar mitt hälsomässande på rätt sätt :)
      VILL ju bara väl, att alla ska må så bäst dom kan :)
      Och - korv ÄR ju barns favorit, så är det ju bara :)
      Vilken bra kompromiss :) Riktigt mos, men ibland kompletterat med pulver, så att inte hela middan blev förstörd :) Helt okej, får ju inte överdriva i livet :)
      Så rätt så :) NU är första da'n på början av ditt nya liv, så börja NU - det gamla är då - och passerat :)
      Det fina är ju att kroppens celler är så fenomenala att repareras och återställas - om dom får chansen :)
      Lycka till på marknaden och ha det bäst :)
      :D

      Radera