Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

söndag 27 januari 2013

Hur länge vill vi styras?

Tänk att "vi" går på allt som apoteket osv försöker att prångla på oss . . . 
Tänk att inte fler fattar - att allt bara ÄR så styrt och bestäms från "dom" som tjänar multum på att folk exempelvis köper s k vitaminvatten från Stat Oil eller apoteket . . . 
Detta "vitamin"vatten är inte alls en nyttig hälsoprodukt!
Den försurar oss och ställer till massor av oreda inom oss!
Innehåller massor av socker och annat väldigt onyttigt!
Om detta "vatten" säljs på macken - är väl en sak - men på apoteket!!!! :@ 
Och se'n skrämmer "dom" dessutom upp oss med massor av olika flunsor också :/ !
Fågelinfluensa - Svininfluensa osv osv  . . .  För att få oss att köpa onödiga och ibland t o m rent livsfarliga vaccinationer och mediciner - som därefter leder raka vägen till masskonsumtion av kemikaliska mediciner!

I nya Hälsa har Hälsofrämjandet skrivit en artikel - som jag tycker att är väl värd att kolla in . . .
Det verkar vara dom som "hittar på sjukdomar"/ symtom -  för att skapa oro - bara för att öka föräljningen av kemikaliska mediciner!
Det verkar vara ett nytt symtom - att skapa oro - bara för att få sälja mer medicin!!!???
Och se'n har vi alla mediciner - som prånglas på våra äldre medborgare . . . 
Ca 10 olika piller / person - får förödande effekter och konsekvenser . . .
Om nå'n "klok" person reducerar pillren till 2 eller 3 st - blir personen mycket bättre och klarar sig bra mycket bättre själv :)

Hälsofrämjandet tycker vidare att det skulle inrättas ett kontrollorgan, som har resurser att granska hur medicer används - och hur dom påverkar patienten - och vem som sprider larmrapporter osv ....
Läkemedelsverket är beroende av läkemedelsindustrin - och är knappast opartisk . . .
Dom stoppade Glukosamin - (ett ofarligt billigt naturmedel) som såldes i hälsokosthandeln - för att se'n godkänna samma "produkt"  - som läkemedel  - och som blev 100 kr dyrare!!!
Nu säljer även apoteken en mängd självtester - som man kan prova och hitta något symtom - och att då förhoppningsvis bli intresserad av att köpa en medicin!!!???

Hälsofrämjandet anser vidare: 
  • Öka intresset för naturlig egenvård - 
  • Satsa mer pengar på information och forskning om livsstilsfrågornas värde inom folkhälsoarbetet - 
  • Mer förebyggande hälsoinsatser - 
  • Mindre medicin! - 
  • Läkemedelsindustrin - apoteken - och många läkare tjänar då mindre - 
  • Individ och samhälle slipper mediciner och spar pengar om maten blir vår medicin - 
  • och vi lir friska i naturen :)
  • Recept på fysisk aktivitet - och näringsinformation - är bra för folkhälsan - och ger inga skenade medicin- eller sjukvårdskostnader!!! :)

Läs mer på: newsvoice.se - om ungdomars kamp för komplementär medicin :)

Läs mer på halsoframjandet.se

OBS ... Kolla medicinlistorna från apoteket, att den/ dom stämmer!!! 
Passa oss noga - när och om vi blir inlagda - och kanske inte är så medvetna om vad dom stoppar i oss för medikamenter - och när vi kanske är för sjuka för att argumentera med sköterskan eller nå'n, när dom försöker få i oss fel medicin eller docering . . . detta har hänt mig, så jag vet :(
Personalen går till hundra procent efter din medicinlista - utan att kolla hur aktuell den egentligen är . . .

Stoppa inte huv'et i sanden som en struts - stick fram näsan - och hävda din egen och allas våran egen mänskliga rättighet - att få må så bäst - som vi bara är värda :)
Gemensamt kan vi påverka - men då måste "alla" va' mä' !!!

Hälsokramis för ett bättre tänk i helhet och kärlek om oss och allt som är
:D


6 kommentarer:

  1. Visst är det bra att vara på sin vakt angående olika (läke)medel och tillsatsämnen, men samtidigt har inte vi alla dom medicinska kunskaperna angående olika mediciner och sjukdomar så vi kan på eget bevåg sluta att äta dom! Det kan vara livsfarligt att sluta med vissa mediciner hux flux! Man bör diskutera detta med läkare och andra som KAN ämnet bättre innan man tar ett sånt beslut. Sen borde man satsa mer pengar på att folk har råd att köpa naturliga råvaror och beskatta mer dom onyttigare varianterna! Jag håller med dig om att det är örsöka ta reda på saker och ting så mycket som möjligt. Både fördelar och nackdelar med olika saker. Önskar dig en riktigt bra måndag och början på en ny vecka! KRAM från oss på en snöfylld Gränstrakt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår visst hur du tänker min vän på Gränsen -
      och - Jag förstår även att du inte är ensam om att känna sig trygg med läkarnas kunskaper . . .
      Men dom ÄR tyvärr så styrda - både av läkemedelsjättarna o alla övriga myndigheter som har vinning av att du o jag och vi alla köper så mycket mediciner vi bara kan - även dom för bivÄrkningar, hi hi!
      Vi får vara överens om att vi har olika sätt att se på detta ämne - men att vi trots det båda kämpar för att hålla oss friska, starka och hälsosamma :)
      Jag håller mig så långt jag bara kan från läkarna - för då känner jag mig frisk o stark :)
      Se'n måste jag tyvärr ha liiite assistans med lite "skavanker" som jag är född med - men han förstår - håller sig så diskret i bakgrunden så :)
      Medicineringen är minimal . . .
      Annars söker jag all kurering från den alternativa sidan, där jag är tryggast och håller mig FRISK :)
      Naturliga råvaror - ursprunglig mat - är A o O för en beständig hälsa - inte tillsatta vitaminer i ex. "vatten".och mjöl osv . . .
      Så fram för mer skatt på skräpmat och kanske rött kött osv - och lägre skatt på nyttiga livsmedel - gynnar folkhälsan det :)
      Och - ja, det finns fördelar o nackdelar i båda lägren, men mest bivÄrkningar finns i Den Sjuka Vårdens sida, där dom fokuserar på sjukdomarna och inte lika mycket på det friska vi ju alltid också har . . .
      Hoppas att dina hälsosamma mål - kommer att "ge frukt" nu under detta kraftfulla hälsoår 2013 :)
      Om man är osäker på vad som gäller, finns ju FASS att läsa om bivärkningar osv för respektive kemikalisk medicin - Hälsofrämjandet och andra föreningar att få information av :)
      "Farbror/ tant doktorn" vet tyvärr inte allt - tipsar gärna om det som ger mest vinst - faktiskt o tyvärr.
      Men - alla gör ju så gott dom kan - kirurgin är suverän, iaf när den funkar som den ska - och dom opererar rätt ben eller så (har ju inträffat många missar, tyvärr) ...
      Se'n - att dom även är lite fööör ivriga ibland att operera, som exempelvis halsmandlar - är en annan story :)
      Jag har fått erkännande av läkare - att jag inte skulle ha klarat mig - om jag inte tagit hand om mig själv, för dom missade både vatten i hjärtsäcken osv . . .
      Kanske ska skriva en bok om mitt liv, hm :/
      Inte en tragiskt historia om sjukdom osv - nää, en optimistisk och inspirerande biografi . . . :)
      Ha det bäst min vän - skickar kraftgivande energier, med hälsa o kärlek till dig o Grabbsen :)
      :D

      Radera
  2. Jag vet inte riktigt varifrån du har fått det där med att "jag känner mig trygg med läkarnas kunskaper" för jag tänker aldrig på någon som helst grupp (oavsett yrkesroll, ras, nationalitet eller annat) som att alla skulle vara likadana, utan betraktar alltid alla som individer! Har ju också sagt flera gånger att det finns många olika typer av läkare och man får diskutera och fundera över vad som är sant eller inte - och göra sina egna val därefter! Men det finns också många olika typer av sjukdomar och många gånger måste man ta i beaktande vilket som är värre: själva sjukdomen eller medicineringen! Svaret varierar beroende på personen och sjukdomen och hur allt påverkar denna person.
    Jag känner till personer som har bestämt sig för att sluta med medicineringen och dött av sviterna!!! DET vill jag absolut INTE ska hända med någon! Man får använda sunt förnuft också - oavsett om man litar på läkarna till 100% eller inte alls! Det är jättebra om och när alternativen fungerar men det gäller tyvärr inte alla sjukdomsfall. Ser fram emot ett friskare år 2013 än dom tidigare...

    SvaraRadera
  3. Jag började återigen med en lååång förklaring i detta känsliga och outömliga ämne - med massor av skilda åsikter osv :)
    Men - raderade det - trots att jag är helt övertygad - till 100 % vad som folkhälsan mår bäst av :)
    Hm, men du diskuterar mer med läkarna än vad jag gör iaf, orkar jag inte mä' tyvärr :/
    Jag brinner för att öka folkhälsan, minskad medicinering, minskade bivÄrkningar med ytterligare mediciner osv . . .
    Jag vill helt enkelt öka vårt välbefinnande - vår hälsa - och vår tilltro till våra självläkande resurser (som vi absolut har) :)
    Och - i min värld är bara speciella läkare inblandade :)
    I min värld - är det helhetstänket som gäller - alltid :)
    Önskar även dig ett hälsosamt o friskare år med mindre värk, bättre sömn och mera ork osv :)
    Hm, blev liite långt det här oxå :/
    Hälsokramis
    :D

    SvaraRadera
  4. Om man inte diskuterar med läkarna så kan man ju inte skylla på dom ifall dom bara skriver ut medicin eller sjukintyg för många läkare ( Inte alla) tar för givet att det är vad dom flesta patienter vill ha :O Hos läkare - precis som på alla andra ställen - är det VIKTIGT med kommunikation! Jag har ofta skrivit en lista hemma så jag kommer ihåg allt jag vill diskutera INNAN jag går till läkare och har ibland gett själva pappret till läkaren! Sen har vi kunnat ta upp diskussionen för att reda ut vilka alternativ som finns. Jag förstår att DU vill bara bra för alla (och är fast besluten att det bara finns ett sätt) men jag måste (min vana trogen) diskutera och ifrågasätta allt :D Det lärde jag mig under min uppväxt i ett laestadianskt hem - som du kanske vet! Jag köper inte "med hull och hår" allt - oavsett om det är frågan om läkare, förespråkare av naturmedicin, medier, siare eller vad det kan röra sig om. Allt som kommer från naturen är inte heller bra för människan! Dom flesta droger kommer från naturen, men jag skulle inte rekommendera användning av alla dessa ämnen! Men nog om detta för stunden! Ha en riktigt bra dag, min Vän & KRAM från oss alla på Gränsen

    SvaraRadera
  5. I "samtal" med läkare talar jag klart o tydligt om var jag står - även om inte "myntet" trillar ner, Alla mina behandlingar utgår från mina kunskaper och önskemål - Går inte med på annat :)
    Att diskutera är stimulerande och nyttigt -- Men INTE med oinsatta personer, dessa läkare, eller personal inom vården - vi pratar helt enkelt inte samma språk, hi hi :)
    Måste ha med oss en enastående tolk, om vi ska få en diskussion i samförstånd - och som leder till nå't vettigt mål :)
    Jag har som tur är en läkare för det endokrina, som håller sig i bakgrunden och är väldigt förstående för mina önskningar och kunskaper :)
    Naturmedel är naturligtvis inte heller okej att använda ohämmat och hur som helst - men av läkare får du ALDRIG information om hur du kan ersätta kemikaliemedicinen!
    Värktabletter skrivs gärna ut - aldrig nypon eller MSM osv.
    Åksjuketabletter skrivs ut - aldrig ingefära/preparat osv . ..
    Min önskan är att lista mig på Vidarkliniken i Järna - snacka om mänsklig vård i helhetstänk - lång tid med läkare/personal, som tänker mer som mig osv :)
    Tills dess håller jag mig på den komplementära / alternativa sidan - där jag förstår vad som görs - och där jag är trygg och håller mig frisk :) Hälsan framför allt - ger mig inte :)
    Hälsokramis på dig till nästa diskussionsomgång, hi hi
    :D

    SvaraRadera