Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 21 januari 2013

Jättenöjd & Glad :)

Måndag - snart är januari slut - och februari är på ingång :)

Jag läste i Tara - Maggans spalt - att vi inte skulle deppa ner oss under januari/ februari, trots att det är kallt och bistert . . .

Vi skulle utnyttja dessa månader till att:
  • Tänka mer på oss själva, 
  • Tanka oss själva, 
  • Ge oss mera egentid och vårda oss själva 
- efter december med jul och nyår osv, där vi fixat o fejat - och tänkt mer på andra  - än att även   VI  - ska må så bäst som vi är värda :)

Sååå - nu gör vi så, eller hur :)
  • Tänk på dig själv 
  • Måna om dig själv
  • Lyssna på dig själv och dina behov
  • Pyssla om dig själv - kanske hemmaspa i badet med värmeljus helt utan krav :)
  • Mixa till en god smoothie (grön- eller fruktig) och ställ fram massor av smaskig frukt och kanske goda ostar
  • Eller unna dig en skön proffsig massage på djup nivå - av certifierad terapeut, så att du är trygg o säker :)
  • Eller lätt och okomplicerad massage tillsammans med en vän - där bara närvaro och beröring gäller , är bara så stärkande och mysigt 
  • En promenad utomhus i kylan - och en varm och mustig soppa efteråt är stärkande och bra
Tack fina Maggan :) Det behövde jag läsa,  för jag har ganska så lätt att dra mig in i min "grotta" under december till februari iaf, eftersom denna period faktiskt ÄR liiite jobbig för mig :/
Men denna gång funkade det bättre än tidigare - så undrens tid är kanske inte förbi - än :)

Så sätt lite fart nu - och gör nå't för dig själv nu - eller utnyttja hela den här kyliga perioden (innan våren hälsar på oss igen - till att ge näring till själ och hjärta - för det ÄR du och ni alla bara värda :)

Sund energigivande kraamis med allt bäst - för idag ÄR bara idag - och borta imorgon :)

:D 

Ps . . . Posten kom precis nu - Bra post :) Jag fick tandvårdstaxeförsäkring fr o m nu - både hos tandhygeinist och tandläkare - suveränt :) Och dom bara är helt suveräna dom också :) Det är dom som ansöker om befrielse för mig, så att jag kan sköta om mina tänder och munstatus - för jag är ju född med "skavanker" som påvÄrkar även tandhälsan och munstatusen . Nu betalar jag bara en symbolisk summa hos dom både - såååå skööööönt :) . .

Så  nu är jag jättenöjd och jätteGLAAAD :)

4 kommentarer:

  1. Bra text det här. Tänka på sig själv och tanka oss själva. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack min vän i Värmland :)
      Viktigt ämne är det ju också, eller :)
      Och att TANKA - är viktigt :)
      För tar du inte även hand om dig själv, så orkar du inte heller måna om alla andra.
      Kvalitet hellre än kvantitet !!!!
      Stora kraamisen även på dig o Sigge :)
      :D

      Radera
  2. Ja, visst är det viktigt att tänka på sig själv (också) :D Nu när jag lever "ensam" är det lättare att göra det också. När man hade heltidsjobb och fyra "ungar" och allt annat däromkring var det svårare att fixa egen tid och satsa så mycket på sig själv :O Och just då hade man nog behövt det mest! Men bättre sent än aldrig! Kylan i sig är inget större problem för mig. Det är värre med hög värme - som vi slapp (???) förra sommaren *ler* Skönt att du känner dig bättre och har lyckats fixa saker för att må ännu bättre! Önskar dig allt bra även i fortsättningen! KRAM från oss på Gränsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag förstår av hela mitt hjärta att det är lättare för dig att unna dig egentid numera :)
      Men - även med barn ikring sig, ÄR det bara så viktigt att även tAnka sig själv och sin egen själ :)
      Och Nääää - du gillar inte sommarvärmen du inte - och JAG gillar inte denna vinterkylan jag - bra att vi kompletterar varandra så bra :)
      När krafterna rinner ur oss, är det så viktigt att tanka nya energier och krafter, gör jag - så nu känns det som om jag håller ihop en stund till igen :)
      Allt bäst till dig också - så att även DU håller ihop :)
      Värmande kramis på dig från mig :)
      :D

      Radera