Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

tisdag 25 december 2012

Värdig sorti :)

Jag sitter och funderar - så här i juldagarna - tänker på mina vänner - 
och på den familj jag har - 

Mina tankar går till min lilla mamma - 
och det liv som hon fick nu, efter att ha varit så stark och effektiv, trots  att hennes minne började svikta - redan för flera år se'n, så klarade hon sig skapligt, genom att hålla sig till rutiner och det som är invant.

Och nu är hon på ett korttidsboende, förvirrad efter cykelolyckan - och rädd att gå ut, för att det är halt och massor av snö . . .
Så rädd har hon aldrig varit tidigare - t o m cyklat när det inte varit för snöigt o halt.

Jag tänker och har bestämt mig - att jag aldrig vill avsluta mitt liv här på denna jord - i denna värld - på en instution, där personalen matar en med "sockerlösning" - för att "motionera tarmen" osv . . .
Eller - som tycker att man är duktig och har motionerat bra - när promenaden är med hjälp av en rollator - och sträckan är en korridor fram o tillbaka . . .
Och - när varje steg man gör - kan innebära en stukad eller vrickad fotled pga att personalen "slarvar" med stödet osv  . . .
Men - som sagt .... personalen där är ju jättegulliga o fina - men tänket stämmer inte :/

För - jag behöver nog även som gammal gumma komma ut på nå'n längre promenad om da'n det är ju det jag mår bäst av - och tänker fortsätta med - och inte i nå'n simpel korridor - vecka ut och vecka in . . . 
pga rädsla och åter rädsla osv . . .

Såååå - ska inte jag göra min sorti från denna värld - nä, tror inte det :/
Om jag nu inte kan bo kvar i mitt eget hem, då jag blir en gammal gumma, 
då vill jag bo på ett kreativt ställe - ett ställe med mitt tänk o livsfilosofi :)
Tänk om jag skulle kolla runt på nätet, för att se om det finns nå't sån't ställe . . .
Och var nå'nstans detta ställe kan finnas?

Eller om det är meningen att jag personligen ska starta ett så'nt ställe :) ?
Ett ställe där vi även har ett värde när krafterna börjar avta . . . 
Ett ställe, där hälsan och livskraften är prio 1 - även i den åldern . . .
Ett ställe - där vi fortfarande blir mänskligt behandlade, bemötta och respekterade, som den unika person vi är - och inte blir behandlade som kollin med samma recept.

Tänk så många tankar det kommer från fingrarna - när jag bara ville:

ÖNSKA ER ALLA EN GOD FORTSÄTTNING PÅ JULHELGEN
& Ett Gott o Spännande Nytt År 2013 . . . nystart osv efter det magiska året 2012 

Varmaste kramen från mig till er alla - 
för lycka och eget självständigt hälsosamt tänk :)
:D 




2 kommentarer:

  1. Jag tror inte att någon av dom/oss äldre har valt det sättet att avsluta våra dagar på utan det har politikerna gjort åt oss! Det finns brister både i tänket och bristen på resurser. Personalen har inte tid (och vissa bryr sig inte heller om) att ge de äldre och dementa tillräckligt med vätska och förvirrade personer kan inte hålla reda på sånt själv. Jag tror att det är viktigt ändå att berömma de äldre om/när dom försöker promenera (med eller utan rollator) - även om det bara är en korridor fram och tillbaka. Tyvärr kan vi inte alltid välja själv hur vi har det när vi inte klarar oss själva längre :( Sorgligt men sant! Och det vi behöver och vill är långt ifrån alltid det vi får! Men jag önskar dig också en trivsam fortsättning på resten av året och hoppas att allt ska bli till det bästa! KRAM från oss på Gränsen

    SvaraRadera
  2. Javisst stämmer det - att vi inte kan bestämma så mycket . . . Eller KAN VI???
    Jag tror att vi är tvungna att bryta rutiner, för hur det alltid har fungerat.
    Nyskapande även där - slut monopolen, som tror att dom "bestämmer" :)
    Och jag tror att den rätta tiden är NU :)
    Jag tror på nyutveckling, även inom Den Sjuka Vården - tror inte du :)?
    Slutet av 2012 - 2013 på ingående - tror på mycket nytt då jag :)
    Ska genast börja söka efter info :)
    Ha en fortsatt skön julehelg min vän - med dina ÄnglaGrabbsar - önskar jag, från min vintriga Vik,
    :D

    SvaraRadera