Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

fredag 23 november 2012

Vårt mänskliga värde

Just nu, är mina tankar mest hos min lilla mamma . . . 
Ensam och förvirrad . . .
På ett korttidsboende hemma i Söderhamn . . .
Men - ändå så långt borta för henne . . .
"När jag kommer till Söderhamn" - säger hon ...
"Då blir allt som vanligt igen, 
så tokigt av mig att ramla så här klumpigt på cykeln"!
Och - hennes lägenhet är bara ca 500 m över en gata bara,
syns från området där hon är nu . . .


Hittar inte larmet till personalen . . .
som hänger i tampen vid sängen . . .
Tror att personalen tar betalt när dom kommer!?
Hon tycker att portionerna är för stora .  . . 
upplever att det är jobbigt att äta då,
men personalen säger att hon ska äta så mycket hon vill. 
Säger att det är jobbigt att träna bort katetern, 
för "då står ju dom och väntar i närheten att toabesöket ska va' klart" . . .



Hon är så fin i sina nya kläder jag köpt till henne :)

Förra gången hade hon flätat hår :)
Mamma är glad över vindruvorna, som hon mumsar på :)
Även den mörka chokladen och halstabletterna 
jag lämnat där, smakade gott :)
Massagen och närheten hon fick av mig igår, 
gav henne lugn och trygghet :)


Hoppas att det ekonomiska löser sig för mig,

så att jag kan åka upp ett par gånger i veckan iaf :)
Känner att hon uppskattar det -
trots att hon inte öppet vill säga så rent ut :)

Jag pratade med min bror idag . . .
Han är mest upptagen av sitt jobb . . .
Att planera alla resor till Japan, Texas och nu Californien . . .
Han säger åt mig att lugna ner mig . . .
Att jag inte får köra slut på mig själv nu när jag oroar mig 
för lilla mamman . . .
Men - om jag inte har råd att besöka henne ynka 2 gånger i veckan, för att ge henne lite glädje och trygghet - 
nu när hennes värld är ännu mer förvirrad och smärtsam - 
. . . då mår inte jag själv heller bra . . . 
. . . sliter mer på mig, när jag inte kan agera och hjälpa min lilla mamma . . . 
Han förstod mig . . . 
och sa att pengarna är inte hela världen, 
skulle hjälpa till där, sa han . . . 
vilken lättnad :)



Har ni tänkt på vilken förnedring vi hamnar i när vi blir äldre här i vår materiella värld?
Har ni tänkt på att vi blir mindre värda då?
Och - har ni tänkt på - hur dom äldre måste känna sig i vägen och mest till besvär?
Varför är det så?
Ta Östvärldens tänk som jämförelse . . . :)
Där högaktas dom äldre för den otroliga kunskap dom skaffat sig under sitt långa liv :)
Där går kunskap i arv mellan generationer :)
Där är dom äldre vördade och högt aktade :)
Där lämnas inte dom bort för förvaring i väntan på döden . . . 
osv osv . . .
Tänk om vi hade samma förmån som våra husdjur i det fallet? :)
Inte låter vi vår högt älskade hund, leva med krämpor och i missmod i massor av år - och bara lidande tyna bort . . .
allt eftersom minnet och alla dom övriga sinnena avtar och till slut helt är borta . . . 


Hur tänker vi? 

Människovärde - vad är det för dig?


Jag vet var jag står - tycker och anser - 

min egen sorti från detta jordeliv ska inte vara i missär i en järnsäng med grindar på . . . 


Kram för ett värdigt människovärde - fram till livets slut -  

och inte förvaring i förnedring och missär,
:D

4 kommentarer:

  1. Kära kära vän...jag förstår din oro. Försök dock att kliva ur den lite och ställ dig bredvid din ängslan. Det är lättare att hitta kraften då min vän.
    Skickar en stor varm kram
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du jordiska ängel :)
      Värmande ord, som alltid :)
      Ska försöka kliva åt sidan lite ...
      Du har rätt, går inte att bara vara på, inte i den här tjorviga röran :/
      Din bok är rena hälsobomben - Tack :)
      Tack för den stora varma kraamen :)
      Varm kram även till dig från mig :)
      :D

      Radera
  2. Ja, min Vän, jag känner igen allt i det du skriver eftersom min egen mamma hamnade på äldreboendet och mådde uruselt där. Ville bara hem och jag hade ingen möjlighet att åka den långa vägen dit upp för att hjälpa henne med något :( Mådde inte bra själv heller och lider av det än. Dock är jämförelsen med husdjuren missvisande då en stor del av dagens djur inte mår bra p g a att dom som skaffat dom inte bryr sig tillräckligt. Dom skaffas som leksaker till barn som aldrig lärt sig acceptera djurens värde eller bara för att ägarna ska tjäna pengar på dom! Men jag tycker inte att det ska handla om någon jämförelse heller då alla individer - både människor och djur har ett värde och inte ska behöva lida! Tänk att du har tur som bor så pass nära din mamma att du kan besöka henne kanske en gång i veckan i alla fall! Önskar dig ellt bäst och att löser sig till slut! En värmande KRAM från oss på en regnig Gränstrakt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag kommer ihåg hur kämpigt du hade det min vän :/
      Hur jag led med dig, att din lilla mamma var så långt från dig o din hjälp :/
      Och hur glad jag blev över kortet på dig o dina tjejer o mamma din under ett besök :)
      Men det här är ett "bra ställe" inom sjukvården, som tar "väl hand om" dom boende ... inga bensår osv, sägs det :)
      Men - jag blir så ledsen ändå, när dom inte ens kan ge frukt/fibertabletter från hälsokost istf "sockerlösning" då det är stopp i tarmen ....
      När jag frågar om dom inte kan stryka utmed armar o ben, så att cirkulationen kommer igång, då mamma har kall vänster fot ... jag menar: samtidigt som dom pratar med henne eller hjälper mamma på annat vis, svårt eller? :(
      Och att det ska va' så svårt att visa mamma hur hon stänger av tfn när dom ger henne den!! hon blir så stressad ...
      Och - se'n tycker vi ju olika i hur mycket vatten som ska drickas osv osv.
      Jag vill ju bara väl och bäst o vet vad jag pratar om!
      Med djuren menar jag deras befriande avslut här på jorden, då vi vanligtvis avlivar vovven om den har ont är stel av ålder osv och inget hjälper :)
      Men oss människor ska vi pina, in i det sista - anslutas till "livsuppehållande" maskiner osv - och ligga utan att ha nån endaste aning om var vi är o vem vi är!
      Se'n att många skaffar ex hund av fel anledning är jag helt emot!
      Bästa o värmande kramen på dig o er alla
      från mig i min regniga Vik,
      :D

      Radera