Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

lördag 27 oktober 2012

Guuu' va' vi är sjuka - allahop!

..... så sa en av småbarnsmammorna här på gården idag 
En ganska så ung tjej med 3 eller 4 barn - den yngsta är inte 1 år ännu 
Men jag undrar som alltid jag .... försöker att förstå - verkligen - men:

  • både hon och barnens pappa röker - nästan hela tiden - så också då vi pratade vid porten.
  • dom äter och grillar mest snabbmat osv - inget nyttigt är gott .... Coca Cola är bäst! :/
  • ville inte ha det joniserade vattnet jag lät henne få prova - inte gott, bläää??? Smakar friskt utan bismak -  innehåller ju livskraft - men som sagt - inte gott alls, bättre med cola o läsk???
  • mamman är blek och fryser jämt - alltid trött, säger hon själv - men öppna ögonen då! Vad beror det på att vi är bleka o trötta??!!! Vakna!!!!
  • Hon berättade även trött - att den minsta haft 5 öroninflammationer redan! flickan är bara drygt 10 månader gammal, stackars liten :/
Nej, det är inte meningen att racka ner på unga föräldrar eller andra - som inte är lika intresserade över att leva i hälsa, som jag är .... kan ju inte alla vara .....
Men - klaga inte då över att du inte mår bra ....
GÖR nå't åt ditt mående!!
Det är bara DU som har ansvar över din hälsa!!!
Men - du har även ansvar över dina barns hälsa - bara du som förälder ....
Det är bara DU som kan förändra dig och ditt liv!!!
Du kan inte ändra på någon annan på denna jord ....
Du kan bara ändra på dig själv - vara en vägvisare för andra - och hoppas att fler hänger på .... 
efter dig på den något hälsosammare vägen :)

Jovisst - har även jag känt mig liiite krasslig för nå'n vecka se'n - men jag gör ALLT för att hålla mig frisk, pigg och livskraftig - ALLT :)
Och - jag har inte behandlat mig med antibiotika, kortison eller annat skiiiiit - som bara gör dig och ditt immunförsvar klenare och mer mottagliga för bascilluskerna och virus - inte jag inte - vill jag INTE!!!

En sista undran ... Hur kan föräldrar låta barnen växa upp i en så'n miljö, bland rök och mat helt utan näring - och se'n känna SIG SJÄLV trött över att minsta sötnosen hela tiden är sååå sjuuk???!!!!
Hur tänker vi?
Kan vi inte tänka själv längre?
Är det bara "farbror doktorn och antibiotika" som gäller?
Ska det vara så svårt att höja din egen och familjens livsenergi - genom att tänka - HÄLSA???

Hälsan är livet
Hälsan ger liv :)
Nä, jag ger mig inte - Hälsan är det viktigaste - alltid!!!

Och - Influensavaccin? För mig!!! Nä' Tack, aldrig, aldrig ....

:D


2 kommentarer:

  1. Jo, det ligger mycket i det du säger - fast barnen kan ha öroninflammationer även om föräldrarna tänker på hälsan. Det tar ju ett tag för småttingarna att få upp immuniteten och speciellt när dom börjar på dagis så möter dom en massa nya basilusker. Då kan dom bli sjuka flera gånger om innan dom har byggt upp immuniteten mot dom olika sakerna. Men det gör dom ju så småningom om man inte blandar in antibiotika för lätt. Fast numera skriver inte läkare ut antibiotika lika lätt som dom gjorde tidigare. Och idag finns även många läkare som tänker på alternativ till läkemedlen. Man kan inte dra alla över en kam - bara för att dom är läkare. Men i grunden har du helt rätt = man måste tänka på hälsan och försöka så gott man kan om man vill hålla sig frisk. Dock finns det även sjukdomar som inte försvinner av ett hälsosamt liv, men man kan må bättre under tiden... Det behövs även mediciner, men dom ska användas med måtta! Önskar dig en riktigt skön höstsöndag! KRAM från oss alla på Gränsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hur du kämpar på med din smärta o ditt onda - min fina tappra vän :)
      Javisst kan både barnen och vi få öron-inflammation ändå - nå'n gång ibland ... MEN - nu menar jag ... Den lilla är inte ens 1 år än - och har redan haft flera st!! INNAN DAGIS!!! För mycket - anser då jag iaf ...
      Min pojk hade kruppanfall som liten - ett par gånger - men för övrigt var båda barnen friska o glada :)
      Hemlagad mat från början, nästan inga barnkonserver fick dom från dom var jättejättesmå. maten var bara mosad o bitig att inte ens vissa äldre barn (ca 3 åringar) ville äta den, bara ha burk :/ Och - ändå var jag inte så insatt i hälsa då, som jag är idag - visste väl ändå kanske vad som var rätt eller fel.
      Osäkra,försiktiga och även rädda - är vi ju alltid när det gäller våra barn.
      JA, vissa mediciner kan vi behöva - men inte i den utsträckning som vi SKRÄMS till att tro på - även idag!
      Allergi o astma: drick mera joniserat vatten och mindre läsk osv ...
      Hjärt o kärl o blodtryck: Drick mera joniserat vatten, så att blodkärlen vidgas o hjärtat får lättare att jobba.
      Ryggvärk / huvudvärk osv: Drick mera joniserat vatten osv osv osv ...
      Varför då? hör med mig .... :)
      Visst är vi iaf så att säga ense om att vi iaf kan minska ner på medicinerandet - och lära oss att lyssna på oss själva - vad vi mår bäst av :)
      Men - då blir vi ju alla så friska och starka - och då går farbror doktorn i konkurs, hi hi :)
      GosVovvsan får inte heller behandlas med vilka kemikalier som helst för mig - och det lyssnar faktiskt ohängde husse på :)
      För allt handlar om - för oss ALLA - att stärka immunförsvaret o göra oss basiska, så att vi står emot virus på dagis, skolor o jobb osv, funkar om du bara vill, lovar dig :)
      Så är det, som du själv skriver: mediciner ska användas med måtta, men även så minemalt som det bara går :)
      Och ingen cirkusgång där vi behandlar bivärkningar på bivärkningar med fler mediciner - nähäpp - inte på mig!!!
      Ha nu en skön höstvecka nu i slutet av oktober och höstlovsvecka,
      önskar jag ifrån dagsfärska snöiga Viken, birr o fyyyy :/
      Värme i hjärtat iaf, skönt dä' :)
      :D

      Radera