Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

torsdag 22 september 2011

Höstkål: svart-grön o röd :)

Tackar min fenomenala ICA affär här i  Viken 
för att ni är så kundvänliga :)
Ni lyssnar och känner in vad vi kunder vill ha och behöver :)
Nu har ni börjat att anlita närodlat från Ockelbo 
med så fräscht grönt o nyttigt :)
Grönkål - Svartkål - och Rödkål som bladgrönt i härliga buketter - har ni redan handlat in - jag blir så glad :)
Förra året gick det ju inte att få tag i grönkål ens i början av december, 
så nu ni - fenomenalt :)
Jag kommer att gynna den nya lokalodlingen från Ockelbo - 
helt klart - tjänar vi alla på :)

Idag har jag ställt en stor bukett med grönkål o svartkål i kanna med vatten i  köksfönstret - så fint så :)

Jag har även gjort en god grytsoppa på det bladgröna (kålen) tillsammans med purjolök, färska gröna brytbönor, vitlök, gul lök, sötpotatis o morot med smarriga kryddor i - mmmmuuummsibumsi :)
Jag är redan inne på tallrik nr 2 . . . bara sååå mustigt o gott :)
Känner hur energierna och krafterna bara strömmar in i mig, 
perfekt nu när så många verkar ha blivit drabbade av höstflunsan . . . :)

Men på mig biter nog ingen flunsa (peppar peppar) 
med tanke på mina gröna smoothies och nu då - mina soppgrytor på det nyttiga färska bladgröna :)
Det ÄR ju det som gäller nu när hösten börjar skutta in och efterträda den varma sommaren . . .
Vitaminer o näring - maxat intag . . . Då håller vi oss friska och blir inte drabbade av bascciluskerna :)

Åh, jag är bara så glad över att grönkålen är här - redan - och tillsammans med "kusinerna" t o m :)

Hälsosamma glada kramen på er alla
:D

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att närbutiken har anammat detta med närodlat! Jag brukar inte heller bli förkyld, men försöker några tendenser till det visa sig så "kurerar" jag genast med extra vitaminer och liknande. Sen är jag ju ganska härdad genom att jag inte klär på mig så mycket alltför tidigt på hösten :D Önskar dig en riktigt trivsam höst utan några oönskade basilusker! KRAM

    SvaraRadera
  2. Hm, "närbutik" - är det väl inte, 30 min enkel sträcka att gå. Ett Supermarket i mellanstorlek kanske . . .
    Men genom att det bor många olika nationaliteter där, så har dom alltid haft ett sagolikt härligt utbud av frukt o grönt osv :)
    Och, ja jag vet att du älskar hösten o inte skyndar att pylta på dig, härdad som du är :)
    Prova att mixa grönkål o mörka bladsallader med frukt osv - superfood i bra prisklass :)
    Hälsosamma höstliga kramen med änglakraft
    :D

    SvaraRadera
  3. Så bra med en sån ICA handlare.
    Jag blir soppinspirerad av Dig så nu ska här laddas med vitaminer....
    Ha det gott i det fina höstvädret!

    SvaraRadera
  4. Jajamen, en jättebra affär om man som jag är galen i grönt o fräscht :)
    Jättekul att jag inspirerat dig med mitt gröna min vän :)
    Men jag har ju ingen jordkällare hm, som vissa andra har . . . unnar dig verkligen :)
    Önskar även dig sköna höstdagar i det friska soliga höstvädret :)
    Kraamis för hälsa o välmående o vitaminisar :)
    :D

    SvaraRadera