Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

onsdag 24 augusti 2011

10 härliga hälsobud

Här bjuder jag på några "härliga" hälobud :)


1)    Du skall icke äta bröd utan hela korn
       Nähä, men erkänn att det ju faktiskt är mer smak i ett bröd med hela korn :)
       Trots att en vitlöksbaguette är sååå mumsig - ibland :)

2)    Du skall icke missbruka socker o salt, på det sätt att du bestraffas med ohälsa
        Nähä, men en liten chokladbit - ibland - om inte ibland är för ofta då :)
        Å andra sidan - om socker skulle ha uppfunnits NU, skulle det giftklassats . . .


3)    Tänk på att vila på dagen och att sova på natten
        Mmmm, låter välan skönt, för jag tror inte att dom menar - "sitta still" :)
        Vad tycker ni . . .


4)    Hedra den hemlagade maten, så att du må leva längre och ha hälsan
        Jovisst gör jag det, för den är ju bara godare och mer kraftgivande ju :)


5)    Du skall icke dräpa grönsaker
        Nä, för grönsakerna smakar ju blääää då, om dom kokas för länge :)


6)    Du skall icke begå brott mot dig själv, genom att banta
         Nä, för banta är ju inge kul - bättre att befria hjärnan från suuuget istället :)


7)    Du skall icke stjäla chips o godis från dina barn
         Nämen - om dom inte märker nå't då :) Och då slipper ju dom bli sjuka :)
         Men - du då - och din hälsa . . . familjens hälsa . . . frukt är ju också godis . . .


8)    Du skall icke bära färskt vetebröd i din väska
         Mmm, för tänk om väskan blir kladdig då . . . 
         bättre med morötter, frukt eller nötter :)


9)    Du skall icke ha begärelse efter din nästas kaka
         Nä, låt den personen bli svag o sjuk själv, så håller du dig frisk :)


10)   Du skall icke heller ha begärelse efter pizza, paj, pommes frites eller annan mat som börjar på - P - 
         Nä, håller mä, för du blir bara slö och trött efter en så'n måltid. 
         Du blir mycket piggare av grönt och hemlagat :)
         Så vad vinner - i längden :)


Källa: Hjärnkoll på maten (Natur o kultur)
         + mina egna spontana kommentarer :)


Tja, vi vet ju vad som är bäst - men ibland så måste väl själen behöva sin "hälsokost" också, eller hur :)


En riktigt hälsokraftfylld onsdagskramis på er alla goa
:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar