Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 4 juli 2011

Ett tips att må bäst

Japp, nu har jag tagit tag i umgänget med min Putte igen :)
Ja, ni vet . . .  min crosstrainer, som så troget väntat på mig nu under sommaren  . . .
Men ni vet ju . . . sommar och härligt väder ute . . . då vill jag vara ute och röra på mig :)
Inte vara inne . . . kvällarna har ju varit så fina, eller hur :)
Tills nu, då det blev lite gråare ute och svalare . . .
Då passade Putte på att ropa på mig - och gissa om det kändes skönt :)
Igår körde jag ett 45 minuterspass med stretch o lättyoga innan och efteråt :)
Jag har blivit riktigt frälst på att yoga på enkelt sätt och att stretcha, är ju så skönt :)
Jag mår så gott av att mjuka upp mig med min sköna lättyoga, får så'n kraft :)
Blir pigg och glad . . . rekommenderas till alla ni som läser :)


Liggande ryggradsvridning:

  • Ligg på rygg med uppdragna ben och fotsulorna på underlaget
  • Höger arm rakt ut och högra foten på den vänstra knäskålen
  • Vänstra handen på den högra foten (som är på det vänstra knät)
  • Ansiktet åt höger
  • Ta ett djuuupt andetag - och då du andas uuuuut:
  • Drar du hela "paketet" mot vänster
  • Stanna kvar i ca 5 djupa andetag
  • Samma procedur åt andra hållet . . .



Sittande ryggradsvridning:
(Roterar ryggraden och sträcker ut sätesmuskeln) 

  • Sitt på rumpan
  • Vänster fot förs in under högra höften
  • Högra foten placeras på utsidan av vänster knä
  • Ta tag om det högra uppdragna benet med båda händerna
  • Ta ett djuuupt andetag
  • Vrid överkroppen mot höger 
  • Andas uuuut - medan du . . .
  • Drar det uppdragna benet mot bröstkorgen
  • Känn att det spänner i sätesmuskeln och ryggraden
  • Håll positionen under minst 5 djupa andetag
  • Samma procedur åt andra hållet . . .

Andningen: 
är så viktigt när du yogar och stretchar, glöm inte den :)


Du tjänar på att stretcha / yoga så att musklerna inte blir för korta när du tränar osv :)
Men dom flesta av oss har lättare att träna - och så glömmer vi bort att förbereda oss inför träningen och att återhämta oss efter träningen . . .  varför då? Tjänar vi ju inget på alls . . . 


Nu ska jag köra ett pass på Putte till Lotta på Liseberg :)


Ha det bäst ni alla fina - njuuut och må bäst


:D

2 kommentarer:

  1. Japp, men det är balansen som gäller :)
    Inte att härja på :)
    Och har du inte provat än, så gör dä :)
    Du blir fast - och mår så mycket bättre :)
    För DIG är det viktigt att med lugn o balans få dig o din kropp att må bäst :)
    Som komplement till värkmedicin, som ju kan göra dig beroende och t o m ge ökad värk . . .
    Trevlig sommar i värmen :D

    SvaraRadera