Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

söndag 15 maj 2011

Hemmaspa

Min SPAdags början:
Dags för en lång och skön stund på mina båda spikmattor :)
Under hela mig - från huvudet till smalbenen :)
Ligger på högra o vänstra  sidan också - o på ryggen - mmmm, är sååå skönt :)
Jag hittade en till spikis (en yantra) som precis landat på ett fräscht loppis :)
Fräsch - precis som ny - och jag gav -  
50 kronor för den fantastiska hälsomattan :)
Så - nu har jag två härligt taggiga spikisar 
- en Shaktis och en Yantra . . . 
Ordentligt avslappnad började jag att kvickna till 
- när det var dags för dom sköna stretcherna :)

Kl. 10.00: 
Efter min sköna stund i sängen med Shaktis o Yantra 
och dom sköna stretcherna,
var det dags för min egen härliga "spabrunsch" :)

Härlig spabrunsch
Morotssallad med härlig ostomelett:
2 stora grovrivna morötter
6 - 7 grovrivna rädisor
ca 2 dm grovriven squasch
1 röd grovriven paprika
3 stora finrivna  morötter 
Blandas väl tillsammans med lite god olivolja och örtsalt.
(räcker till flera omgångar - håller sig bra i kylen)

Min goda lyxiga omelett:

Gör så här: 1 person
Finhacka och fräs ½ rödlök o 1 tomat i ett par minuter
Knäck i 2 - 3 ägg
Rör i ca 2 dl god riven ost (Ockelbo har jag)
Riv över lite färsk ingefära
Rör om ordentligt och krydda med Trocomare örtsalt
Klar på några minuter bara så passa noga . . .

På min tallrik:
Rejält av den goda morotssalladen
Rejält med egna goda alfalfagroddar
Inte heller så snålt med egna groddade 
gröna linser o mungbönor
En hackad mogen avocado
Pressa över en halv solovitlök
Som pricken över i - god olivolja
Den goda omeletten placeras vid sidan
om det härliga gröna :)

Efter en så'n energibombad söndagsbrunsch står jag mig ganska så länge :)

Efter ett härligt pass på min crosstrainer Putte, 
var det dags för ett härligt lyxigt värmande 
bad med energigivande badolja i :)

Energibombad mustig jättegod soppa: 
grovriven potatis
grovriven lök
grovriven grön paprika
vegetarisk buljongtärning (Fond du cheif)
hönsbuljongtärning (Fond du cheif)
1 L vatten 
Vegeta kryddsalt 
½ solo vitlök pressas i
1 krm chiliflakes
liten påse med torkade gojibär
får koka i knappt 5 minuter bara
och hade jag i mina egenhändigt färdigkokta 
små gröna linser :)

Varför åka till ett spa, när jag har antioxidantrikt hälsovatten och
nyttiga ingredienser hemma :)

Klart att SPA är härligt, 
men ett hemmaspa är inte heller så dumt :)
Bjud hem nå'n eller några vänner 
och så njuter ni av det ni har
och av gemenskapen 
förstås :)

Vaxa benen, eller raka dom och smörj in med go olja :)
Torrborstning och saltskrubb
goda hälsodrinkar, massor av ett bra o rent vatten
 Örtte/ grönt/ rött te och frukt osv, hälsosamt och enkelt att fixa själv eller med väninnorna :)
Och - ge gärna varandra lite skön 
o kärleksfull "spontanmassage"
samtidigt som ni sköter om 
fötter, naglar o ansiktet :)


Ett alternativ är att för varje SPAdag 
utse en huvudperson, som får 
önska sig nå'n skön 
omvårdnad av 
er andra :)

Kärleksfull hälsosam SPAkramis
:D

2 kommentarer:

  1. Grattis till dina taggiga kompisar! :D
    En äldre och en nyare, men lika användbara säkert båda två! Tur att du hittade en på loppis! Här har vi mulet väder, men helt OK - utan regn. Än så länge i alla fall! Ha en skön början på denna nya vecka! KRAM

    SvaraRadera
  2. Tackar, ja det kändes bra att fynda där :)
    Killen trodde nog inte jag var riktigt klok :)
    Han hade testat, men sa: "Jag for upp som stunget av ett bi, huuga, nä inget för mig" :)
    Och du vet väl att inte allt kostar som är hälsosamt: andas rätt, stretcha (efter förmåga till din gräns) undvika stress, tänka positivt osv osv :)
    Hälsokramisen för en skön vecka
    :D

    SvaraRadera