Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 21 mars 2011

Typiskt svenskt, eller?

"Hallå, är du införstådd med att du går på vägen och inte på trottoaren?`"
Det är jag som frågar kvinnan jag möter . . .
"Oj, tack för att du bryr dig om MIG" :)
"Det brukar ingen göra, nu blir jag förvånad" :)
Dom orden sa en synskadad (blind?) kvinna idag. 
Jag mötte henne när jag gått över en liten söt bro, som vi kallar för "Kyssbron" över kanalen här i Sandviken.


Hon kom på en mindre gata, där det inte kommer just några bilar, men men . . . 
Är vi så "avtrubbade" eller ego, så att vi inte bryr oss om hur alla andra mår eller hemska tanke - om vi måste tilltala nå'n obekant, som kanske kan vara i fara eller nå't?
Törs vi inte tilltala och prata med dom vi möter när vi är ute i det härliga vårvädret?
Är det lättare att flytta blicken till andra sidan 
- för varför måste JAG? 
- kan ingen annan? osv . . .


Nä, för mig är det självklart att hjälpa - om jag kan :)
Och det kunde jag ju i det här fallet . . .
Men hon visste var hon gick - hade koll på läget :)
Det var lättare för henne att sikta in bron från vägen, sa hon :)
Hon var som sagt jätteförvånad över att jag tilltalade henne . . . 
Är det inte dags att vi blir lite mer "osvenska" av oss och vågar tilltala den vi möter osv :)
Det kan ju vara en ny vän - får vi ju aldrig veta om vi inte - vågar :) 


En medmänsklig och modig kram till er alla härliga, som visst - vågar 
:D

6 kommentarer:

  1. Samma här ;-) Jag pratar också med okända människor och hjälper till när jag ser att hjälp kan behövas! Skönt att veta att vi är (åtminstone) TVÅ i alla fall :D
    Ha en riksigt skön och solig dag! KRAM

    SvaraRadera
  2. Ja - och hon var ju synskadad, kanske blind, så det fanns ju inget att fundera över :)
    Jag VET o TROR att vi är flera, för SÅ illa kan det välan inte bara va', eller . . .
    Hoppas att allt löser sig för dig, så att du får det bara bäst :)
    Värmande vårkramis NU
    :D

    SvaraRadera
  3. Grattis till kryddpåsen. Maila din adress till mig så skickar jag den med posten.

    SvaraRadera
  4. Det ska jag du goa :)
    Och tusen tack - återigen :)

    SvaraRadera
  5. Medmänsklighet behöver vi mer av här i världen
    Tur att det finns såna som du
    kram för det
    Emma

    SvaraRadera
  6. Tackar, men . . .
    en härlig kvinna, utflyttad från Dalarna till Göteborg, gör nog också ett "bra jobb", eller vad tror du :)
    Tänk om alla gjorde - lite . . .
    Så stort det skulle va' :)
    Så tur att DU finns du fina ängel :)
    Medmänskliga kramen med kärlek och ljus
    :D

    SvaraRadera