Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

onsdag 9 februari 2011

Svenska råvaror :)

Som ni kanske redan har märkt, så använder jag mest orientaliska kryddor o ingredienser när jag lagar min nästan vegetariska mat :)
Men återigen blev jag överbevisad idag - att svenska rotsaker bara blir så goda av att bara kokas tillsammans :)
Men okej då, jag lagar nog inte helt svenskt ändå - men nästan då :)
Bra för att vara jag, som gärna skenar iväg åt det orientaliska hållet som sagt :)

När jag handlade idag, fick jag syn på en så'n där riktigt "husmorsförpackning" i grönsaksdisken, med morötter, lök, purjo, rotselleri o kålrot: soppgrönsaker hade dom märkt det med :)
Okej då, tänkte jag - och plockade med den - och undrade i mitt stilla sinne, när jag skulle laga nå't så'nt :)
Jag fick svaret ganska så snabbt, för redan nu ikväll skar jag upp rotsakerna i grova bitar, purjon o löken och kokade allt tillsammans med Vegeta allkrydda = salt, Fond du Chief veg. buljong o naturligtvis lite lite chiliflakes :)
Och sååå gott det blev - jag ringlade över lite god olja också (för att hjälpa dom fettlösliga vitaminerna att göra nytta) :)
Vilken smaksensation! Utan att anstränga sig alls :)
"Grytan" fick koka knappt 20 minuter bara - se'n var den mustig o god - och klaaar :)

. . . Och nu kommer jag att predika igen, så håll i er :) . . .

Nu har jag färdigkokta rotsaker i jättegod buljong att kombinera till mina matlådor :)
Buljongen kan jag även använda att koka couscous, matkorn eller dinkel i, blir så gott :)
Jag gillar ju bäst dom hemlagade matlådora och maten som äts hemma också förstås :)
Den köpta maten - och lådorna smakar nästan bara salt - och så innehåller dom inte den mängd grönt och kryddor osv som jag vill ha i mig i mina måltider :)

Tänk på att få i er både råkostsallader, kokta rotsaker, broccoli, blomkål - varje dag, för att få i er vitaminer, enzymer och mineraler :) Ni kan inte få detta från nå't annat håll, tyvärr :)
Ät en saftig o god apelsin (i säsong nu) full med C vitamin :)
Riv morötter o kål och blanda i paprikor osv i olika färger, klarar sig några da'r i kylen :)

Allt går fortare om du ligger steget före :)
Det ÄR inte jobbigare att laga maten mera från grunden :)
Med planering så går det snabbare än att använda halv- o helfabrikat osv :)
Du sparar pengar på att laga maten - inte bara värma köpt mat :)
Och tänk på vilken skillnad på smak o näring det blir, när du använder riktiga ingredienser :)

Din bonus blir att du blir piggare, minskar kanske i vikt, får en fräschare kropp, håller dig friskare - för sjukdomarna trivs inte lika bra i en kropp med starkt immunförsvar - häpp :)
Du får färre sjukdagar från jobbet - mera i plånboken - och en fritid du kan utnyttja mer, bara för att du mår så mycket bättre :)

Alla kan - för vi är ju ändå tvungna att äta varje dag - och då kan det väl lika gärna vara gott och vällagat :)

Om du är bilägare, så inte snålar du väl på olja, bensin o annan omsorg som bilen behöver.
Nä, tänkte väl det, för då ger den upp inom kort :)
Det blir väl bra (eller bästa) oljan, rätt bensin (inte nå'n sämre) osv :)
Har du en kanariefågel eller nå't annat husdjur ger du väl inte den skräpmat, eller?
Nähä . . . Men varför är du då inte mer rädd om dig själv då? :)

Hälsokramen på er alla - nu när vi snart är i mitten av februari - och närmare vååååren
:D

Tänk på att just DU är unik o värdefull och värd det allra bästa :)

6 kommentarer:

  1. Det händer att jag också köper dom färdiga förpackningarna - även om jag helst vill välja var sak för sig, men ibland har dom såna jättepurjon som jag inte hinner äta upp innan dom blir dåliga - fast jag älskar purjo och vill helst ha det i "alla" maträtter ;-)
    Visst har du rätt; det blir bara gjort likadana maträtter som alltid, av bara gammal vana - och det bör/ska vi bryta! En kurs i (hälsosam) matlaging skulle nog sitta fint! KRAM

    SvaraRadera
  2. Håller med. Jag äter massor med blomkål, bråccoli, Brysselkål, paprika, morötter... Och denna vinter har de spanska mandarinerna varit väldigt goda så såna äter jag för en hel armé. Och päron. Annars kan det vara svårt att hitta frukter denna årstid som inte är råa och hårda. Banan tycker jag om att mosa till vaniljglass men det äter jag sällan på vinter. Brrr...

    Gott med grönt!

    Kram och ha det bland grytor och kastruller! :)

    SvaraRadera
  3. Joodå du goa CiaR, visst kan vi köpa färdiga förpackningar ibland - men inte jämt :)
    Jamen du - jättepurjona kan du ju tillaga o frysa in, så har du ju till annat tillfälle :)
    Och då förfas den ju inte heller :)
    Men det var faktiskt inte så tokigt att köpa färska rotsaker i plastförpackning, för då var det liksom mera - "lagom" till bara mig :)
    Kurs i hälsosam matlagning :) Nä, du kan själv min vän :)
    Du äter ju kyckling o lax osv, bara att tillsätta rot/grönsakerna i lergrytan som jag vet att du använder :)
    Hälsopigga kramen på dig NU :D

    SvaraRadera
  4. Välkommen du tappra från V:ås :)

    Jättebra att du äter just dom sakerna, för dom hjälper dig att höja immunförsvaret osv :)
    Njaa, inte glassen då - men, nåja, för själen då, ler stort :)

    Mandariner o apelsiner, fulla av C-vitam osv, bara att äta o njuta av nu, för NU är dom i säsong, liksom alla dessa goda o smakrika rotsaker :)

    Healande hälsopiggiskraamisen bara på dig, för du fixar det här - lovar dig, för änglarna tillåter inget annat :)

    SvaraRadera
  5. Tack för ett intressant inlägg. Rotsaker är verkligen underbara råvaror i den dagliga kosten, oavsett hur vi använder dem i matlagningen. Hemma hos mig är de basen i alla måltider. En solig och snörik helg önskar jag dig.

    SvaraRadera
  6. Tack min vän :)
    Och så bra att du använder enkla råvaror med bra näring, för vi behöver backa tillbaka till enkelheten vad gäller det vi äter osv :)
    Japp, nu blev det mera vinter, birr :(
    Värmande kramisen med halkbeskydd NU :D

    SvaraRadera