Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

onsdag 1 december 2010

Åt rätt håll igen innan 2:a advent :)

Nu börjar det att rätta till sig igen - vikten alltså :)
I förrgår vägde jag 67 på morgonen - och nu börjar jag närma mig 66 igen :)
I morse stannade den snälla vågen på 66,6, jippiieee :)
Snart ska jag vara nere under 66 igen, skönt dä :)

Till jul har jag lovat mig själv att vågen ska stanna på 63 / 64 kg . . .
Hoppas det, vad tror ni???

Lite till julpynt har jag plockat fram:
Den gamla kott-tomten
Dom vita o röda julrosorna i vas
Julamaryllisen (som lever för evigt, liksom julrosorna)
Den julröda myslampan i 60-talsstuk (tror jag) Formad som ett rör uppåt i stråpapper med rutor
Den röd o gröna adventsstaken har stått i köksfönstret se'n förra onsda'n, men nu har jag en röd egenhändigt virkad fönsterlöpare under :)
Julblommorna i sina vita krukor (evigt levande dom mä) har oxå stått i köksfönstret i 1 vecka :)

Det ser faktiskt riktigt fint ut med dom skira gröna indiska gardinerna i köket till ljusstaken o julblommorna o den röda fönsterlöparen :)
På köksbordet har jag en vit stor spetsduk (i plast) med en smal grön löpare tvärs över på mitten :) två mässingljusstakar på ett julrött runt underlägg i form av en ros :)

I vardagsrummet har jag pyntat på mitt höga gamla skåp med:
julblommorna i vas
kott-tomten
2 juliga ljusmanchetter på min mammas vävnad (som mattväv) i grönrandigt med makrammétofsar o mina kulor på som jag målade som barn (när jag var sjuk o låg på Akademiska i Uppsala) :)
Jag har låtit Krischna i mässing, lilla ängeln i mässing, mässingsljusstaken med guldfärgat ljus, den mässingsfärgade skålen som bärs upp av 3 elefanter (från Sri Lanka) o min maffiga stora porslinsängel i julrött o guldfärgat tyg + mina två guldfärgade skålformade ljusbehållare vara kvar under advent o jul :)
I vardagsrumsfönstret har jag satt min julamaryllis i fin vit kruka med rött band om :)
På mitt vitrinskåp har jag ställt en liten vit adventsstake, jättefint :)
Jag har porslinslampan kvar hela tiden i fönstret i vardagsrummet, kan gå sönder om jag flyttar på den :) Så ingen adventsstake där (den hamnade på vitrinskåpet istället) :)

I sovrumsfönstret har jag en gammelvärldens tyglampa på alabasterfot i ljust tyg, som lyser så fint genom dom skira röda indiska gardinerna :)
Sängen renbäddad med röda påslakan o örngott :)
Röda handdukar i badrummet - ni ser jul i varje rum :)
Och en grön krans på dörren mä förstås :) (men inte så'n fin som Myrna gör . . .)

Detta får räcka för mig för i år, tänder upp en hoper vackra ljus bara, så blir det jättefint ska ni se, för jag tänker inte slita någe mer, när det mest kommer att va' jag här . . .
Men jag tror att jag får det mysigt bland mina ljus och det andra jag har plockat fram :)
Städat o fint med god eterisk olja, kanske kaneldoft o ros, så är jag absolut nöjd sen :)

Kramis på er alla
från en som ni ser inte tänker shåsa upp sig inför advent o jul - häpp
:D

En tanke kanske till alla hemlösa, eller dom som far illa i sina familjer - kanske pga alkohol eller droger - och till alla djur som har det tufft denna kanonkalla bistra vinter . . .
:D

6 kommentarer:

  1. OJ vad mycket du har fixat!!! Grattis både till julpyntandet och viktnedgången! Här har vi bara ca -4 grader ute så det är ganska lagom. Hörde att dom har -25 på sina ställen i södra Sverige :@ Jo, jag tänker ofta på dom hemlösa och dom som har det svårt av olika skäl. Synd att man inte kan göra mer för dom :( Men nu ska jag smyga ner till bassängen och därefter bastun! Ha det bäst! KRAM

    SvaraRadera
  2. Nääää, jag har inte fixat allt detta NU :)
    Gardinerna bytte jag tidigare i höstas osv :)
    Det enda jag har gjort nu är att placera kott-tomten, mina evighetsjulblommor o amaryllisen, adventsstakarna o satt fram några små jullöpare - det är allt :)
    Dammat av lite - men det kan ju va' trevligt att göra ändå, eller hur :)
    Så all den äran tar jag nog inte åt mig :)
    Ja, brrrr o burrr så bitande kallt det är nu, - 22 var det visst här tidigt i morse :(
    Jag har ändå varit ute på en prommis på ca 1 timme under eftermidda'n, när det var något "varmare" :) solen sken över nysnön som föll tidigare, så visst var det vackert :)
    Men jag gillar ändå inte den här årstiden :/
    En kram med medmänsklighet o värme till dig från mig och till alla som behöver förstås :D

    SvaraRadera
  3. Det är min mobil, med ynka 2 mp som ibland får för sig att ta bra bilder.
    I år har jag inte hunnit köpa en enda blomma än! :(

    SvaraRadera
  4. Då har du en bra mobil ändå min vän, för ibland är ibland iaf :)
    Dina bilder är underbara :)
    Och - näää, jag har inte heller köpt några blommor, dom är evighetsblommor av tyg :)
    Ska köpa nya levandeefter helgerna, nästa år :)
    Tänk vad långt det låter - nästa år :)
    Värmande kramen i denna bistra kyla :D

    SvaraRadera
  5. Javisstja! Väga sig skull man :/ Skönt det låter med lite juligt o viktminskning. Grattiskram från en insnöad

    SvaraRadera
  6. Javisst ska vi väga oss - och mäta oss :)
    Nu när vi ska hitta formen igen :)
    Ja, jag fick faktiskt liiite juligt här iaf, trots att jag inte plockat fram sååå mycke :)
    Jag utnyttjade ju det som redan fanns också :)
    Så jag har inte alls jobbat ihjäl mig, skulle inte falla mig in ska du veta :)
    Men du får säkert också fint, så duktig o pysslig som DU är o händig :)
    En nästan insnöad o Vintrig kramis från mig mä i Viken NU :D

    SvaraRadera