Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

söndag 24 oktober 2010

Snart så, mjölksyrning :)

Tänk att dragiga fönster kan lösa problem, som rör nå't helt annat :)
Ja, jag har så dragiga fönster, birrr, i vardagsrummet o i badrummet :(
Så innan jag ska duscha eller bada måste jag träna mig svettig på Putte, annars fryser jag skinnet av mig, bara 15 grader där, birrr igen :( och i vardagsrummet måste jag ha sockar o tjockkofta på mig, bara 17 grader där, uscha mej :(
Men imorgon kommer en kille o ska täta fönstren o lufta elementen, blir skönt dä :)
Samma kille var här i fredags och rensade avloppet i badrummet, för där rann vattnet ut på golvet, inte så fräscht precis, massor av gegga där nere :( (Jag har själv rensat så gott jag har kunnat uppifrån s a s)

Men nu tillbaka till mjölksyrningen då . . . Hur har kylan inomhus hjälpt mig att lösa det problemet? Krukan ska ju stå i 15 - 17 grader i ett par da'r och jag har undrat - var????
Nu vet jag :) Jag har ett gammelvärldens skafferi med ventil i övre delen o utan i det undre skåpet. I det undre skåpet är det prick 16 grader - perfekt :) Så NU kan jag börja på att fundera på min debut inom mjölksyrningen, jippieeee :)
Jag skrev ju för ett bra tag se'n om mjölksyrning och hur nyttigt o gott det är - hur bra det är för immunförsvaret, för att hålla ett lågt GI och för att höja näringsvärdet i kosten :)
Återkommer till det i en kommande blogg, för mjölksyrning är värt att satsa på om vi är intresserade av att må bäst med god hälsa o kraft :)

Jag kommer alltså att ha krukan där i mitt nedre skafferiskåp, återstår bara att få tag på vinbärsblad, ekblad, hallonblad eller nå't så'nt, som ska läggas i botten, hm - Var tror ni att jag hittar dom bladen? Inte har väl vinbärsbuskarna några blad kvar nu? eller hallonbuskarna? Och är dom kvar undrar jag om dom duger nu, när det snart är vinter :/

Nåja, problem är till för att lösas och detta är jag ju intresserad av, så det blir nog bra :)

Puss o kram på er så länge - och ha en skön söndag så här i slutet av oktober månad :D

2 kommentarer:

  1. Är det någon special mjölksyrning du menar? Varför ska det finnas blad under? Vad gör denna typ av mjölksyrning för nytta? Vad blir resultatet?
    Bra att du får hjälp med temperaturen i bostaden, för SÅ låg ska den ju inte vara!

    Jag hade glömt balkongdörren på glänt igårkväll och sov SÅÅÅÅ gott inatt! (Det blåser rakt in i sängen därifrån)
    Se där - man har nytta även av demensen! *ler*
    Önskar dig en riktigt trevlig söndag! KRAM

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte varför bladet (bladen) ska finnas underst, men står det så är det väl så, bäst att lyda innan jag lärt mig :) Jag ska även hitta en tvättad sten som jag lägger som tyngd överst :) Blir nog bra :)
    Näringsinnehållet ökar, vitamin B-12 ökar, GI sänks i hela måltiden, fettförbränningen ökar, bättre magge, immunförsvaret höjs osv osv :) Gå in på nätet, sök på "mjölksyrade grönsaker", där ser du vad som händer o hur du ska göra :) Jag är själv nybörjare, så vi får se hur det går :)
    Blev ju bara så glad att hitta ett ställe på ca 15 - 17 gr :) Se'n förvaras dom i kylskåp o håller lååång tid :)
    Jag sover alltid mä balkongdörren öppen (är i sovrummet) stänger om det blir för kallt :)
    Då har jag ju ett gosigt täcke över mig :)
    Ha det bäst med en värmande o skööön gosig kraam, från din vän i Viken NU :D

    SvaraRadera