Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

lördag 16 oktober 2010

Kilona minskar o även centimetrarna :)

Tänk så skönt, kilona minskar, känner mig så glad :)
För en månad se'n vägde jag 70 kilo på morgonen o nu 67,4 o knappt 88 cm runt om :)
Jag har ju ätit nyttigt o så även innan, men ändå har jag känt mig fet o pluffsig :/
Dessutom har jag ju tränat på min tränis, ofta gått promenader på ca 1 timme, stretchat o tänkt på mig själv, men ändå :(
Men vet ni vad felet har varit?
Jo, jag har älskat choklad, kunde äta hur mycke som helst och snabbt åkte dä in mä, som en flismaskin eller nå't, oooopssss, bara försvann, borta på en minut - vilket nöje är det då?
Men det glömde jag ju till nästa gång - och till nästa - o nästa osv . . .
Choklad var min största last - och så tuggummi förstås, alltid ett tuggummi i munnen :)
Det känns så skönt att bestämma själv vad jag vill stoppa i min mun - och inte låta mig styras av beroendeframkallande tillsatser som aspartam o theobromin osv :)
Kakao innehåller theobromin, som är en drog, som kombinerat med sockrets beroendeframkallande effekt, förmår dig att fortsätta att äta trots att du egentligen är mätt.
Så den är vanebildande och gör ju så att du hamnar i ett drogberoende, vill du det? :)
Jag har ju själv varit där och vill inte tillbaka dit, inte för allt i världen, aldrig!!!
Det finns dom som frågar mig vad jag njuter av när jag kopplar av - och jag svarar att jag njuter av god frukt, fräscha o rena grönsaker, små cocktailtomater, keso med bär/ frukt,älskar rårivna morötter med olivolja o goda örtblandningar, grönsaksstavar med gott dipp till, men även en god macka emellanåt och så pasta förstås :)
Jag saknar inte godiset alls, men OM jag skulle vilja ha så tar jag mig en bit, måste ju va' så - men jag känner inte så så ofta alls faktiskt, skönt dä tycker jag, att det är JAG som styr :D
Nu fick ni lite information om kakao från min nyköpta bok, hoppas att ni fattar att det inte är ni som väljer att äta chokladen (som finns på så lägliga platser i affären) utan det är den som väljer att snärja in DIG!!! faktiskt :D

Hoppas att eran helg är lika solig som min och att ni passar på att med sjalar osv ta sköna promenader utomhus :)

Kramis för ny styrka att själv bestämma vad som stoppas i munnen
från mig, den tjatiga i soliga men kyliga Viken :D

8 kommentarer:

  1. Tack min vän
    och desamma måste jag väl säga :)
    Nu kämpar vi vidare, eller hur :)
    Ha det bara bäst o var rädd om dig :D

    SvaraRadera
  2. Jepp. visst är det bra att reflektera över vad vi stoppar i oss och framförallt vad det gör med oss! Lyckades gå förbi godishyllorna även idag utan att köpa något :D Har jag inget hemma är det ju mycket enklare att låta bli att äta det - eller hur? Jo, visst har jag fortfarande "laster", men jag ska vänja mig av med dom lite åt gången för att kunna hålla det resten av mitt liv! Har reagerat mycket på det där med socker eller sötningsmedel i nästan allt och fattar inte att man måste stoppa in sånt i allt??? Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
  3. Ja du min vän på Finska Gränsen :)
    Vi mår nog bäst av att få i oss så lite sött o kemiska tillsatser som vi bara kan, för socker gör oss också beroende, sjuka o energifattiga o kan också liknas vid en drog, :)
    Och observera det ettriga theobrominet, som samarbetar med sockret (jättefarligt). . .
    Laster behöver ju inte va' en vanebildande drog, utan kan vara nå't nyttigare o energigivande också, eller hur :)
    Och vi bör passa oss för aspartam mä :)
    Nu kämpar vi vidare. Bara kööööör :)
    Ha de bäst mä en kramis :D

    SvaraRadera
  4. Grattis!! Kul att det går åt rätt håll hela tiden. Själv blev jag sambo med en chokladask efter förra helgen....okamratligt tycker jag :-) Kram från ön

    SvaraRadera
  5. Japp, nu är det rätt riktning o håll som gäller. Nu vill jag känna livsglädje, ljus o kraft igen :) Finns ingenting som kan stoppa mig :)
    Yippieeee, skönt att va' så bestämd, :)
    Men du min vän, den sambon är bara falsk gör dig inte lycklig, får dig inte att känna glädje o ger dig inte kraft o ljus heller. Bort bara, utan betänkligheter, BUMS :)
    Ja, den är okamratlig i alla högsta grad :)
    Nu tänker vi på annat sätt o tar nya tag :)
    Kämpar på åt rätt håll, för hälsa o kraft, ljus o glädje :D
    Kraftgivande kamratlig o bästa kramis från mig till dig NU :D

    SvaraRadera
  6. Grattis från en som toppar vågen

    SvaraRadera
  7. Tack du mabno :)
    Ja, det känns rätt bra faktiskt :)
    Hoppas på nå't kilo till o nå'n cm till, som jag INTE kommer att sakna :)
    Inte tror jag att du "toppar vågen" inte :)
    Och nu när rotfrukter o grönt finns i överflöd i affärerna, så goda och så nyttiga o bra för vikten :) Se'n har du dom goda bönorna o linserna, blir så goda med mustiga kryddor o olivolja :) Och snåla inte på oliv/rapsolja eller grädde, för vi behöver det :)
    Det är socker o mjölk o rött kött o andra raffinerade o konstgjorda produkter osv, som vi inte behöver :)

    SvaraRadera