Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 13 september 2010

Nu är det dax - igen :)

Trots att jag redan skrivit ett inlägg idag, måste jag bara tala om - att nu är det dags - igen, för att tänka på konditionen, vikten och omfånget runt midjan :)
Jag har inte tränat så där jätteflitigt på min Putte på ett tag, men nu ska det bli ändring på den fronten :)
Stretchövningar och mina enkla yogaövningar ska jag också ta itu mä, för nu j...ar anamma, ska det bli andra bullar - och inga kaffebullar då heller, nä nä :)

På tal om bullar, jag är inte så sugen på dom eller annat kaffebröd, inte ens choklad :)
Men jag vet vad som hjälpt mig. Jo det är faktiskt det joniserade vattnet, som jag tjatar om hela tiden :) Jag vill ju dela med mig av nå't som funkar så bra, känns självklart för mig :)
Men ska det va' fikabröd, så ska det va' nå't mä choklad i. Det andra kan jag vara utan känns det som :)

Jag använder riktiga råvaror när jag lagar mat, försöker att undvika halv- o helfabrikat. Då vet jag att jag får i mig mer näring o inte så mycket av det icke hälsosamma saltet, som den färdiga maten är kryddad med. Jag använder Himalayasalt eller annat flingsalt/ örtsalt.
För att inte tala om alla ohälsosamma smakförstärkare (glutamat osv), som gärna finns med i den maten . . . Det är så'nt som gynnar ohälsa och övervikt!!!!
Jag använder rapsolja och olivolja eller smör till matlagning, inga konstgjorda margariner, inte ens Bescell . . .
Hackar mina egna rotsaker o grönsaker istället för att köpa färdiga blandningar från affärernas frysdiskar . . .
Kokar mina egna bönor o linser istället för att köpa fryst eller i burk ... Dom sköter ju sig själv medan jag gör annat :)
Jag köper aldrig färdiga soppor, varför det, då hemlagad soppa blir mycke godare o nyttigare :)
Dessutom tar det bara max 20 minuter för mig att fixa till en jättegod, mustig o nyttig soppa och den tiden har jag. Jag unnar mig att vänta ca 10 min längre, för att få en hemlagad o riktig soppa utan tillsatser i, en ren o energigivande soppa, som jag mår bra av :)
Varma koppen har jag slutat med för länge se'n, varför ha så bråttom?

Så nu är det träning och goda matvanor som gäller, men framför allt ett positiv tänkande, som är det absolut bästa hjälpen för oss att må bäst - och så naturligtvis: DRICK MER VATTEN :)

Fr o m förra vintern har jag totalt minskat 20 cm när jag mäter mig (runt "midjan")
Jag har gått ner från 75 kg till ca 68 kg :)
Och det är sååå skönt, för jag är ju inte så lång, ca 145 cm, så då är det lätt att bli fyrkantig. Men nu är det slut med det, för nu har jag måtten: 68 kg och 89 cm runt maggen - och mera ska det bli, det har just börjat :)
Måste bara tala om att jag även har mitt hälsosamma basiska vatten att tacka för en del av min viktminskning: minst 5 cm och ca 4 kg - och det bara se'n i somras, bra va' :D

Ett tips: Gå inte hungrig under din viktminskning, utan tänk näring, fibrer och GLÖM INTE ATT DRICKA VATTEN :) !!!

Uppföljning kommer, jag känner faktiskt för att skriva av mig min ohälsa och övervikt :)

Kraam nr 2 till er alla från mig, bara för att ni är så härliga
(trots att ni är ganska så dåliga på att kommentera . . .)

8 kommentarer:

  1. ad härligt att du mår så bra av det där vattnet. Och visst blir det godare mat när man gör själv... Problemet för mig är väl att jag AVSKYR att laga mat - fast jag gör ju det ändå eftersom jag måste, men ibland så känner jag mig slö. Varma koppen hade jag ofta med mig när jag jobbade och hade ont om tid på lunchrasten och speciellt när jag inte hade tillgång till mikro på jobbet. Nu är det längesen jag druckit av dom. Men min fantasi när det gäller matlagning är lika med noll :( Men jag hoppas komma igång med lite mer variation när det gäller maten också!

    SvaraRadera
  2. Japp, jag mår toppen av detta vatten o jag är så tacksam över att jag funnit denna skatt :)
    Men du, trots att vi alla avskyyyyr att laga mat ibland (eller alltid) så måste vi få i oss mat (näring) eller hur :) Och är vi då inte värda att få i oss det bästa, så att vi mår bäst :) Är du inte värd att tanka dig med det bästa, den bästa näringen? Tankar vi bilen med diesel eller nå't annat billigt, när den kräver annat? Nääää och vi är noga med oljan också, för annars så slutar vår dyra bil att funka.
    Och det gör du också, när du tankar dig med fel bränsle: Du blir sjuk, överviktig, sover dåligt, är trött för jämnan osv osv :/
    Om du vänder på detta dåliga BUMS, så märker du hur du är värd att må, lovar dig :)
    Gör storkok, frys in och ha färdigt, lättare än vad vi tror :) Frys in olika soppbaser, så har du en soppa på några minuter :) Likadant med ris, bulgur, potatis osv, laga innan o ha klart :)
    Lycka till - Du kan, jag vet det :D
    Kraftfulla kraamisen med bara det bästa :D

    SvaraRadera
  3. Det är ju precis det jag gör ;-) Lagar större mängder när jag ändå lagar mat, men jag har så dålig fantasi när det gäller att komma på nya rätter - kanske även nyttigare varianter. Det är hopplöst eftersom jag inte har så stort intresse för matlagning :( Jag borde nog leta efter en kock med brinnande hälsointresse för att få i mig det jag behöver *LER*

    SvaraRadera
  4. Javisst..nu tar vi i för att minska i centimeter och vikt! Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hi hi du CiaR, för några år se'n hittade jag faktiskt en charmig o duktig kock o köksmästare, så'n uppvaktning, vilken mat oj oj oj, men . . . :)
    När du lagar storkok, laga då inte 10 portioner av samma mat, blir för trist. Laga till o frys in köttfärs, fisk, kyckling, olika rotsaker o grönsaker, ris, bulgur, kornris, pasta kanske osv, så att du kan välja vad du vill ha just den da'n, kanske som sopp / grytbas :) Gör en bassallad, som du lätt kan variera o komplettera med nytt i, som passar den da'n :)
    Om vi gör så får vi varierande, god o nyttig mat, som blir klar på nolltid, även utan fantasi :)
    Var lika rädd om dig som du är om alla djur osv, för du är väl minst lika viktig som dom är, eller :)
    Tipsande kramen med värme o änglahjälp från din vän i Viken :D

    SvaraRadera
  6. Jajamen du Anna, det är nu det gäller :)
    Du ska bara veta vad som händer när du dricker mer vatten :) Fettförbränningen ökar o du går faktiskt ner snabbare i vikt o omfång :)
    Jag väger o mäter mig faktiskt varje dag (nästan) o det händer nå't nästan varje gång :)
    Jag tycker att du är tapper som även kämpar mot sötsug, är ju inte det lättaste heller :/
    Mitt chokladsug / sötsug är ju nästan borta o det är ju bara sååå skönt :) Jag har ju varit en chokladoman och tuggummioffer mä, så jag vet . . . Har jag bla vattnet att tacka för :)
    Peppande o värmande kraamen från mig i Viken, som också kämpar på :D

    SvaraRadera
  7. Jag har alltid flera olika maträtter i frysen men saknar lite variation i kosten. Att komma på lite nya (nyttigare) recept som inte är så omständiga att tillaga. Köttfärs och pasta äter jag knappt alls, men det blir desto mer kyckling och lax. Fast visst äter jag annat också! Men lite mer variation skulle ju inte skada ;-) Kanske olika gratänger som går att frysa in?? Söker ibland på Internet, men då verkar dom ofta så krångliga att jag inte ids ens försöka :/

    SvaraRadera
  8. Nu ska vi se . . . om du inte gillar köttfärs, så testa quornfärs, som är vegetarisk (blir inte sååå dyrt om du gör pastasås på det)o fullkornspasta, dinkel, bulgur, cous cous, testa o se att det finns goda o nyttiga variationer :)
    Eller ta vita bönor (små o stora, finns på burk) o woka med goda rotsaker o grönt :)Linser är oxå så gott o finns ju oxå på burk numera, goda till soppor, pastasåser, grytor osv :)
    Det finns fryst fisk i bitar: lax, sej o torsk, som är jättegoda att göra soppa / gryta på :) Tonfisk är oxå jättegott till pasta, att låta puttra i grädde med annat gott i :) Ugnsrosta rotsaker och frys in, jättegoda baser till grytor, soppor o till pasta osv :)
    En lycka till kramis från mig, som vet att du kan :D

    SvaraRadera