Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

torsdag 10 juni 2010

Övervikt o hälsa

Idag har jag haft kraftfulla ängeln Haniel med mig, tack till dig Haniel, känns bra :)
Moon Cycles
Månens cykler
Haniel säger att jag ska lägga märke till månen påverkar o manifesterar mina energier.
Var öppen för dessa cykler :)

Tänk så skönt det är med sommar o sol, så förändrad världen blir då :)
Allt blir ljusare, alla är gladare, det blir lättare att träffa folk, eftersom alla är ute mycke mera nu :)
Vi äter ute, både picknick och på krogen och på restauranger eller på pizzeriorna . . .
Inget ont om pizzor, äter jag också - men inte varje dag och inte varje vecka heller . . .
Nä, jag vill nog äta lite annan mat jag, jag vill veta vad den innehåller och hur den är tillagad. Jag bor nära en pizzeria faktiskt, som har jättegoda pizzor och jättefin annan mat också, men jag vill äta hemlagad mat jag. Så pizzeriorna blir inte gödda av mig inte, bara ibland :) Jag går istället gärna ut på picknick, med matsäckskorg, där jag vet vad och hur maten är gjord.


Jag har inga fördomar eller så, men blir lite fundersam hur vuxna tänker o funkar - ibland.
Flera gånger i veckan ser jag en överviktig mamma åka moppe med sin överviktiga dotter till
"våran" pizzeria - kan dom inte cykla iaf??? Jag dömer inte barn o människor som är överviktiga,
men om det beror på "skräpmat" och för lite aktivitet och motion, då går jag upp i taket!!!
Jag vill att barnen ska får den bästa mat dom kan få, "skräpmat" bara emellanåt, men det ska vara riktig lagad mat för det mesta, både på skolan, barnomsorg och hemma. Barnen är våran framtid, dom behöver näring och välbalanserad kost, inte socker o mättade fetter o slask o slisk hela tiden!


Dom ska ju för sjutton växa upp och hålla i minst 70 år, vara friska o krya, må bäst o ha de bäst.
Men vad händer då dom hela tiden pumpas i skit istället för näring? Jo, dom får mindre energi, dom orkar inte med skolan, kan inte koncentrera sig så bra, blir lata o trötta och vill bara slappa o softa som dom säger. 


Förr så rörde vi oss mer som barn och så gjorde även dom vuxna. Vi drack bara dricka till helgerna (och då kanske bara nå't glas) på bio åt vi nickel - inte popcornmeny och annat fett snacks o godis. Nu äter ungarna godis och mackor till lunch istället för riktig mat! Hur ska vi kunna ändra på detta?


Och medans vi ändå håller på, så undrar jag . . . Hur ska vi få bättre mat till våra barn och äldre, som är inom omsorgen??? Dom får ingen näring alls ju - och sjukhusmaten då, när vi ändå är på hugget. Hur ska vi göra för att förbättra???


Hur ska vi få flera med oss att förstå vad som är bäst för oss? Att fortsätta gynna Mac Donalds, Max osv gör att alla s k vällevnadssjukdomar kommer att öka, samtidigt som vi har en 
sjukvård som inte alls fungerar????
Are Wareland sa så här: "Vi har inte med vällevnadssjukdomar att göra, vi har bara med livsföringsfel att göra" . . . tänk om alla tänkte till lite mer och inte åka moppe flera gånger i veckan med sitt barn och matar det med pizza, när barnet skulle må så mycke bättre av att få nå't
annat - kärlek kanske blandat med lite motion? :)


Hälsosam kram från mig i Viken, som bara vill att alla ska må bäst :)





6 kommentarer:

  1. Nu var hon på hugget ordentligt, men med all rätt! Nog äter jag också skräpmat då och då men försöker hålla mig till nyttigare varianter till vardags = för det mesta! Förstår inte heller detta med att äta pizza och hamburgare om vartannat i stort sett varje dag - som man verkar göra i vissa hem. Tidsbristen förstår jag, men man kan ju tillaga större satser tillsammans och frysa in så man har något man snabbt kan tina upp. Fram för bättre kunskaper om mat (och innehåll) för våra barn redan på dagis och skolor så kan vi vända på trenden! Kram

    SvaraRadera
  2. Japp, kunskap o information till föräldrar och till personal som jobbar inom omsorg med både barn o äldre, då kanske det händer nå't :) Matakuten gjorde ju succé och förändrade ju köken på vissa skolor :) Kanske utbilda blivande föräldrar, när dom väntar barn :) Oavsett om det inte blir så mycke grönt i maten, så är alltid hemlagat bäst! Tack vännen, hälsosam kraam på dig från mig :D

    SvaraRadera
  3. Nä, jag menar att man ger upplysning direkt till barnen! Det är det enda som hjälper att föra trenden vidare! Föräldrarna vet allt detta redan, men gör som dom är vana att göra! Vi måste påverka barnen direkt för att dom lär sig att tillaga renare mat när dom växer upp!
    Fram för matlagningsgrupper och kurser för barn! Där dom får lära sig allt från grunden! Från inköp till färdiga rätter! KRAM!

    SvaraRadera
  4. Ja, dom ska naturligtvis också ha info, men jag tror även att dom vuxna ikring barnen behöver info, för barn gör inte som vi säger, dom gör som vi gör :) och tänk vilken frisk o sund värld vi skulle få om både barn o vuxna tänker bara lite hälsosammare :) Hälsokraamis på dig NU :D

    SvaraRadera
  5. Håller helt och fullständigt med! Jag har ofta ofta ofta undrat över föräldrar som inte gör något åt sina överviktiga barn, och allra helst ser till att de inte blir överviktiga. De får ju bära på sina extrakilon i så många år och det tär på kroppen, sliter på lederna och så. Hur ska de vara när de kommer till vår ålder???! Det är skräpmat, läsk och godis... och så skjutsar man ungarna från dörr till dörr, och så är det TV eller dator. De rör sig inte och förbrukar inte all den överflödiga energi de stoppar i sig. Det värsta är att de fettceller man får som ung blir man aldrig av med. De kommer hela sitt liv att ha viktproblem och kämpa med övervikten. Det är så oansvarigt att vara bekväm som förälder...
    Kram och ha det soligt i somriga Viken!

    SvaraRadera
  6. Så rätt så min vän, nästan som att "misshandla" barnen, fast utan ord och slag . . . Varför ska det va' så svårt att lära dom att frukt o grönt ÄR godis??? Godis är ju annars inget annat än färgämnen o tillsatser o skrääääp! Beror nog mest på dom vuxnas inställning till mat och mys och invanda vanor o rutiner. Ha det bäst och en somrig kram från regniga Viken mä allt bäst :D

    SvaraRadera