Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

lördag 24 april 2010

Nyupptäckt böna, basilika o linfröolja

När jag handlade förra gången gick jag till bönor, linser osv
och vad hittar jag där?
Jo, en svagt grönfärgad o ljus böna
Flageoletböna - heter den
Som hör till de allra 
finaste bönorna, ljusgröna o mjälla
med stor smak.
Älskade i Frankrike, där de gärna serveras
med lamm, men är lika goda till 
fiskfillén :)

Jag la den i blöt i går kväll över natten o kokade dom 
i morse - snabbkokta är dom
kokar på bara 20 - 25 min :)

Åh, vilka goda bönor det var :)
Smakade lyx, för att va' bönor
men en "böna" kan ju va' lyxig mä, 
eller hur, fniss :)

Gjorde jättegod soppa till lunch på dessa bönor, 
potatis, orange paprika, lök o broccoli o helt dinkel
i den goda buljongen från bönkoket.
Kryddade med en aning chiliflakes o god örtkrydda
Jag sparar alltid buljongen jag får, 
när jag kokar bönor, 
har i Vegeta allkrydda / 
salt o bulgjongtärning 
då så blir det så
gott :)

När jag handlade idag köpte jag färsk basilika
åhhh, vad den doftar gott och vad den smakade
gott i den färska tomatsåsen jag fixade med
fullkornspasta, mmmmm :)
Dom ekologiska flerfärgade små o lite större 
tomaterna skar jag i kvartar och fräste i olivolja 
(gick åt en hel ask, hm) och kryddade med rikligt 
med den färska basilikan, 
örsalt o vitlökspeppar
Åh, så gott :)

Jag köpte även linfröolja från affären idag,
tänkte på Omega 3, smakade den när jag kom hem
kändes bra . . . 
Tänkte ta nå'n msk över mina groddar till frukosten
blir nog bra dä :)

Nu ska jag kolla Körslag osv på TV och bara  slappa

Ha de :)

5 kommentarer:

  1. Köpte färdiggjord svart quinoa-sallad och det var ju hur gott som helst. Har försökt dissekera vad som var i, men har inte lyckats helt. Har du något bra recept att dela med dig av?

    SvaraRadera
  2. Jag gillar lyx och jag gillar bönor. Så de där ska jag försöka få tag på!

    SvaraRadera
  3. Qinoa är sååå gott o mustigt - och proteinrikt mä :) En sallad direkt ur huve nu kan bli så här: Lite kokt qinoa, små bäbisspenat / roccula, hårdkokt ägg, flageotbönor :) små pyttetomater (gärna ekologiska, då dom smakar mer), lite röd lök o dressing av god olivolja smaksatt med citron o basilika o örtsalt, kanske lite vitlök :) Lyx är vi väl värda lite då o då, eller hur? :D

    SvaraRadera
  4. Det låter jätte gott ska kolla efter den bönan brukar själv bara köpa Kidny å röda linser alltid gott att pröva något nytt..kram nilla

    SvaraRadera
  5. Så kul min vän att du redan äter goda bönor o linser, se'n har vi dom gröna linserna (så goda att grodda) se inlägg hos mig :) Denna nya böna var så jättegod ihop med tomaterna o basilikan, men lika god i soppan :) Kram o ha de bäst :D

    SvaraRadera