Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

söndag 25 april 2010

En o annan "böna"

Nu när jag är inne på ämnet bönor
tänkte jag tipsa er om lite 
olika sorter
och hur jag gör:

Viktigt är att lägga bönorna i blöt under natten 
i rikligt med vatten (ej saltat)
och tänk på att dom sväller o blir stora, 
så att inte vattnet rinner över . . .
Ha en stor bunke / kastrull!!!

Det är också smart att koka stor sats på en gång
och frysa in dom.
Det är jättebra med dubbla plastpåsar, som du kan "tjonga till" 
med näven, (under infrysningen) så att dom blir "lösfrysta", 
då kan du ta så många du behöver för stunden :)

När nu bönorna har svällt under natten, 
häller du dom i en stor o hög kastrull
gärna "gammelvärldens", 
Rikligt med vatten rekommenderas   (ca 3 - 4 l vatten) 

Bönorna kokas den tid det står på respektive bönsort:

Sojabönor tar nog längst tid: ca 1 ½ - 2 timmar
Stora vita bönor är klara på en dryg timme
Flageoletbönorna är snabba och är klara på 20 - 25 min.

Läs på förpackningarna, och smaka av. 
Du känner när dom är klara :)
Lita på ditt eget omdöme och var inte rädd för att testa o prova :)
Var inte rädd att dom ska koka i ca 1 timme, för dom sköter ju 
sig själv, eller hur :)

När jag kokar bönor brukar jag ha i buljongtärningar 
(gärna Fond de Cheif) både vegetarisk o höns/ 
kyckling, för det blir så mustigt o gott, 
Jag brukar ha i ca 3 st, så att det blir god smak :)
kryddar med Vegeta allkfryddesalt

Buljongen har ni ju redan förstått att jag sparar,
(fryser in i kesoburkar, suveränt)
är ju så gott att använda till:
soppor,
grytor,
ris,
couscous
bulgur,
dinkel osv osv . . .

Andra goda o nyttiga bönor är:
kidneybönor
små vita bönor
garbanzobönor (kikärter)
svarta bönor
black eye bönor
boluttibönor (kanske felstavat)
mungbönor
(som jag mest groddar tillsammans med dom gröna linserna)
Mungbönor säjs ta bort negativ energi, 
är enkel att tillaga eller grodda
så varför inte prova
är ju så lätt och gott :)

och många många fler sorter
bara våga prova. 
Dom är billiga och nyttiga
håller dig frisk o sund
Bra för både miljön 
och din ekonomi :)

Goda o snabba att använda i: 
woker
 pastasåser
sallader
bara fantasin hindrar dig  :)
Krydda o marinera 

Kram o ha de bäst 
ni alla goa

2 kommentarer:

  1. Åhh, vad sugen jag blev på bönor i olja o vinäger med rödlök!!!! Har en GAMMAL påse bönor i skåpet...Vet du om dom blir "dåliga"??
    Ha en härlig söndag o kram/U

    SvaraRadera
  2. Så söt du blivit, fniss :) Vet inte om dom blir "gamla", dom är ju torkade (måste ju datumstämplas osv, men vet inte, med tanke på näring osv). . . mina hinner tyvärr inte bli gamla dom, fniss :) Köp en ny påse annars och börja våren med en härlig sallad med marinerade goda bönor :) eller varför inte en mustig wokgryta :)Ha de bäst ni alla goa i gotländska sippebacken, kraaamis :D

    SvaraRadera